Polestar 1 på scen i Kina

Det helt nya svenska bilmärket Polestar, framtaget under skydd av både Volvo och Geely, lade fram sina prototyper till sin första modell under motormässan i Shanghai förra året, och rullade sedan ut ett exemplar av bilen i Genève tidigare i år. Nu åker bilen tillbaka till Kina för att visas upp i Peking efter att hårda tester genomförts i norra Sverige. Samtidigt meddelar företagets VD, Thomas Ingelath som tidigare var designchef på Volvo, att Sverige blir först i ledet av de länder som får bilen. De hårda vintertesterna som nyligen genomförts i 28 minusgrader visar på att hybridbilen klarar extrema temperaturer, med fin balans i chassit och det nya torque vectoring-systemet som förbättrar kurvtagningen. Ingenlath är entusiastisk efter testerna och bilen som gått att beställa i knappt fyra veckor har redan över 6000 intressenter i Sverige. Det kan hända att Polestar behöver öka sin planerade årsproduktion på 500 bilar för att möta det svenska intresset. Laddhybriden har 600 hästkrafter, en kaross i kolfiber och landar någonstans över miljonen i inköp. Nästa planerade modell, Polestar 2 som blir en renodlad elbil, följt av Polestar 3 som blir en mellanklassuv. Dessa två efterföljare kommer att ligga på en betydligt lägre prisklass, och målet är att producera runt 50 000 bilar per år. Men allt detta ligger långt i framtiden, och vi börjar med att invänta produktionen av Polestar 1, som kommer igång i sin fulla fart nästa år i Chengdu i Kina.

Användare
Senaste inläggen av Användare (se alla)