Inte långt kvar till Frankfurt nu

BMW 330e och BMW 225xe nu officiella

bmw 225xe och bmw 330e

Med mindre än två veckor kvar till bilsalongen i Frankfurt visade idag BMW officiellt upp de nya plugin-hybriderna BMW 330e och BMW 225xe.

Efter de mycket uttalade elbilarna BMW i3 och i8 är det nu dags för BMWs vanliga modellflora att få sin elektrifiering. BMW väljer vägen PHEV vilket uttalas Plugin Hybrid Electriv Vehicle. Alltså en kombination av förbränningsmotor och elmotor. Lösningarna bygger givetvis på företagets erfarenheter av de båda i-modellerna.

bmw 330e 2016

BMW 330e ser precis ut som en helt vanlig BMW 3-serie med skillnaden att den har en laddlucka framför förardörren. Inte heller inuti skvallrar något annat än nya vyer i iDrive och en extra liten knapp på växeldamasken om eldrift.

BMW 330e har en 181 hästar stark tvåliters turboladdad fyra kombinerad med en 87 hästar stark elmotor. Det ger totalt 248 hästar och ett vridmoment på 420 Nm. Det borde räcka för de allra flesta. Batteriet rymmer 7.6 kWh fulladdat.

Med en perfekt viktfördelning på 50/50 når BMW 330e 100 km/h på 6.1 sekunder. Elräckvidden (som ska tas med en stor nypa salt) anges till 25 miles eller 40 kilometer.

BMW 225xe

För BMW 225xe blir det samma elmotor som istället kombineras med en 1.5 liter stor turboladdad trecylindrig snurra på 134 hästar. Det ger totalt 221 hästar och 385 Nm vilket sannerligen inte är fy skam för den lilla bilen. BMW 225xe blir även fyrhjusdriven som standard medan vanliga 2-serien normalt är framhjulsdriven.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)