Flera hybrida mil

BMW 530e iPerformance med hybrid drivlina

BMW 530e iPerformance

Med nya BMW 530e iPerformance är det nu dags för ännu en laddhybrid från München. Denna gång med större batteri och smartare fyrhjulsdrift.

Drivlinan är densamma som i tidigare iPerformance-modeller som exempelvis 330e iPerformance; en elmotor på 90 hästar plus en tvåliters bensinfyra på ca 252 hästar som rullar på riktigt bra. Upp till 120 km/h och så länge batteriet räcker så går bilen på el. Sen är det tillbaka till bensin som gäller.

BMW 530e

Trots att en 5-serie givetvis är tyngre än den mindre 3-serien så ska 530e iPerformance klara 5 officiella mil på batteri. I verkligheten rör det sig förmodligen om 38-40 kilometer att jämföra med 330e iPerformance officiella 3 mil och verkliga 24 kilometer. 530e kan även fördela kraften mellan fram- och bakaxeln på ett smartare sätt än tidigare iPeformance-modeller.

Batteripacket i 530e är på 9.2 kWh vilket är större än det i 330e. Både för att bilen är tyngre och för att ge lite längre räckvidd. En full laddning tar ca 3 timmar säger BMW. Men det beror givetvis på hur många ampere du har i eluttaget. Räkna med dubbla tiden för vanlig hushållsel på 10 ampere.

BMW 530e drivlina

Den perfekta direktörstjänstebilen kanske du tänker nu. Well, då gäller det att du har ett rejält förmånsbelopp från arbetsgivaren för BMW 530e iPerformance startar på långt över 500 000 kronor. Exakt pris blir dock inte officiellt förrän i mars månad. Någon Touring-version är inte trolig.

Disclaimer: Vi har en BMW 330e iPerformance i hushållet och gillar den skarpt. Batteriet är givetvis på tok för litet och priset är högt men annars är det en mycket trevlig bil.

 

"BMW 530e iPerformance med hybrid drivlina", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)