Nya e-Golf 2017 med större batteri och mer motor

e-golf 2017

Efter uppdatering av ‘vanliga’ Golf kommer nu uppdaterade e-Golf 2017. Det blir lika subtila förändringar här och så ett större batteripack.

Vi börjar med det viktigaste först. Batteripacket har vuxit från 24.2 till 35.8 kWh som ska klara 30 svenska mil. Det är 11 mil eller ca 50% mer än förra versionen som hade 19 mil som officiell siffra men dock bara klarades av med reducerad effekt och helt utan AC. Räkna med i bästa fall 20 svenska mil. Det slår Nissan Leaf men inte Renault Zoe om vi ska titta på de närmaste konkurrenterna.

e-golf 2017

Laddning upp till 80% ska gå så fort som 60 minuter med en speciell DC-laddare. Fast då bör förstås ditt uttag hemma klara mer än 10A utan att smälla av. DC-laddaren är standard för premiumvarianten SEL men kostar extra om du nöjer dig med basmodellen SE.

Motorn har uppats från 115 till 134 hästar och såväl vridmoment som sprint 0-100 ska vara lite maffigare nästa år säger VW. Nu är kanske inte 0-100 på 9.6 sekunder så imponerande för en elbil dock. Det är nästan tre gånger så lång tid som det tar för valfri Tesla-modell idag.

e-golf 2017

Ny nos och nya ljusarrangemang precis som på vanliga Golf och även det nya infotainment-systemet och den digitala cockpiten är aktuella.

Dagens e-Golf kostar från 390 000 kronor. Nya e-Golf 2017 ska bli något dyrare säger VW men det är också allt vi vet här och nu.

 

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.