Att elbilarna är gröna, rena, stiliga och tysta brukade ses som något enbart positivt, men faktum är att problem har uppstått med den senaste av dessa egenskaper. Nu har forskare beslutat att elbilarna faktiskt är för tysta och utgör en fara för gångare och cyklister om de körs långsammare än 30 km/h. Det är upp till 40 % större risk att en gångare blir påkörd av en elbil än av en vanlig motordriven bil, särskilt i stadsmiljö när bruset av omgivningen är större och ljudet som elbilarna ger ifrån sig ännu lägre. Det hjälper inte heller att många väljer att spatsera eller cykla med hörlurar och musik i öronen. Även synskadade och personer med nedsatt syn tillhör riskgruppen som enklare kan skadas av elbilar, och en studie visar att 93 % av svaranden i denna grupp har haft problem med att upptäcka elbilar. I Japan blev en synskadad med ledhund nyligen ihjälkörd av en backande elbil, något som skapade ett stort tryck i landet att åtgärda problemet. Nu sker förändringen inom EU tack vare nya direktiv som innebär att alla elbilar ska ge ifrån sig ljud när de kör i låga hastigheter. Det föreslagna ljudet är så kallat vitt ljud då det påminner om fallande vatten, är behagligt att lyssna på och samtidigt är lätt att lokalisera. Alla elbilar som produceras efter 2021 kommer att ha detta automatiska ljud, som startar vid lägre hastigheter, inbyggt, medan äldre bilar kommer att behöva efterinstallera det efter 2019.