Hur står sig den koreanska återvändaren SsangYong XLV mot den hårda konkurrensen i lilla kompakt-SUV-klassen? Jag har provkört den en vecka och kan berätta.
Låt oss gå igenom SsangYong XLV bit för bit och så avslutar jag med en liten video för dig som föredrar det visuellt.
Designen är utan att överdriva rejält kantig. Från sidan och bakifrån är det en låda helt enkelt. Tydligt designad för att rymma människor och prylar. Framifrån blir intrycket något lite kompaktare men det är det lilla. Bakifrån är bilen nästan helt non descript, det vill säga att den inte har någon egen personlighet alls.
Det är egentligen bara från sidan man kan ’ta den’ som en SsangYong baserat på hur taket möter C-stolpen. Nosen är dock klart besläktad med andra nyare modeller från märket så här kommer igenkänningen förhoppningsvis att öka med såväl Tivoli som nya Korando (i år) och nya Rexton (nästa år). Viktigt för märkesidentiteten.
Inuti är provbilen riktigt läcker. Det beror förmodligen på den röda läderklädseln som är extrautrustning för 13 000 kronor. Utan den blir det avsevärt både mörkare och plastigare. Vanlig läderklädsel (som på bilden ovan) i svart eller beige kostar 9 000 kronor. Kanske lite mycket att lägga på en bil som denna oavsett färg.
Baksätet har gott om utrymme för fötterna och fullgod höjd inne i kupén. Det är dock lätt att slå huvudet i taklisten även för den runt 175 centimeter.
I bakluckan är det djupt och golvet är ställbart i två höjder. Men det är ganska mörkt, lastkanten är kanske lite för hög och så är själva öppningen alldeles för liten i förhållande till vad den skulle kunna vara. Onödigt och fult.
Som så ofta med lite billigare bilar i framkant så får man mycket på köpet som kostar extra hos dyrare märken. I fallet XLV innebär det exempelvis rattvärme, mediaspelning från USB (och även HDMI-ingång knasigt nog), backkamera, vingelvarnare och lite annat. Den icke uppgraderbara musikanläggningen är dock inte särskilt välljudande.
Infotainmentskärmen är lagom stor och av pettyp. Handhavandet är inte alltid det bästa eller mest logiska men funktionaliteten är rak och ärlig så att säga.
Provbilen är en XLV EX vilket är den högsta utustningsnivån. Det innebär navigation, 18″ tuffa svarta fälgar, parkeringssensorer, automatlåda och fyrhjulsdrift. Den har då ett grundspris på 235 000 kronor. Tillkommer gör röd läderklädsel för 13 000 kronor och Design Pack för 8000 kronor.
Jag hade nog istället valt ’vanligt’ svart läder för 9000 kronor och satsat på en taklucka för att ljusa upp den mörka kupén med sitt antracitsvarta innertak. Takluckan ingår i Fashion Pack för 9000 kronor.
I övrigt är tillvalslistan påver vilket är standard för billigare bilar. Du kan byta ut halogenlamporna mot Xenon, välja Dual Smart Keyless och få ett gäng körhjälpmedel i Safety Pack. Sen är det slut.
Den enklaste utrustningsnivån heter S och då får du nöja dig med 16″ på stålfälgar, manuell låda, manuell luftkonditionering och en enkel bilradio. Gör inte det. Den bilen kommer att bli extremt svårsåld när det är dags att gå vidare.
SsangYong XLV kan fås med en bensinare på 1.6 liter eller en lika stor diesel. Båda kan kombineras med manuell eller automatisk låda och med två- eller fyrhjulsdrift. Dieseln har riktigt bra vrid med 300 Nm medan bensinaren sackar efter rejält med 160 Nm – och det känns i körningen. Antalet kusar är 115 för dieseln och 128 för bensinaren.
Drivlinan i bensinautomaten måste tyvärr sammanfattas med orden ’vill inte’. Varken växellåda eller motor vill riktigt komma iväg. Bilen håller liksom emot mest hela tiden utom precis vid start då den istället nästan sprätter iväg. Först efter åtskilliga sekunder ger automatlådan efter och lägger sig på rätt växel.
Då är dieselautomaten avsevärt trevligare. Mjukare gång och mera harmoniskt samspel mellan automatlådan och motorn som ju dessutom är avsevärt vridstarkare. Även växellådan tycks ha annan programmering i dieseln.
Någon hybrid drivlina verkar tyvärr inte vara på gång i någon av SsangYongs modeller.
Konkurrenterna stavas primärt Kia och Hyundai men även VAG-gruppens kusiner och Mazda. Att jämföra med Dacia är inte riktigt rättvist men deras Duster får ändå hänga på i tabellen nedan så du kan jämföra själv. Riktigt farlig är Skoda Karoq och kusinen Seat Ateca.
Som ett alternativ i nästa prisklass uppåt tar jag även med nya Toyota CR-H. Slutligen plockar jag in premium-favoriten BMW X1 som får representera de tyska prestigemärkena.
Säkerligen har jag glömt någon liten billig kompakt-SUV därute. Det är ingen direkt brist på dem idag. Och så förstås en disclaimer för oriktiga uppgifter framförallt kring förbrukningen då det kan röra sig om siffror enligt olika körcykler tyvärr.
Bilmodell | Längd (total/axel) | Förbrukning (blandad) | Motor | Garanti | Grundpris |
---|---|---|---|---|---|
Dacia Duster | 4315/2674mm | 6,1 | 1.6/114HK Bensin | 3 år/10 000 mil | 100 000 |
Suzuki S-Cross | 4300/2600mm | 5,0 | 1.0T/112HK Bensin | 3 år/10 000 mil | 167 000 |
Mazda CX-3 | 4275/2570mm | 5,9 | 2.0/120HK Bensin | 3 år/10 000 mil | 174 000 |
SsangYong XLV | 4440/2600mm | 7,6 | 1.6/128HK Bensin | 5 år/10 000 mil | 180 000 |
Opel Crossland X | 4212/2604mm | 5,7 | 1.2/110HK Bensin | 2 år/fri körsträcka | 182 000 |
Nissan Qashqai | 4377/2646mm | 5,6 | 1.2T/115HK Bensin | 3 år/10 000 mil | 183 000 |
Hyundai Tucson | 4475/2670mm | 6,3 | 1.6/132HK Bensin | 5 år/fri körsträcka | 200 000 |
Kia Sportage | 4480/2670mm | 6,7 | 1.6/132HK Diesel | 7 år/15 000 mil | 205 000 |
Seat Ateca | 4363/2638 | 5,2 | 1.0T/115HK Bensin | 2 år/fri körsträcka? | 210 000 |
Skoda Karoq | 4382/2636mm | 5,2 (prel) | 1.0/115HK Bensin | 3 år/fri körsträcka | 210 000 (prel) |
Toyota C-HR | 4360/2640mm | 6,3 | 1.2T/116HK Bensin | 3 år/10 000 mil | 245 000 |
BMW X1 sDrive | 4439/2670mm | 5,3 | 1.5/136HK Bensin | 2 år/fri körsträcka | 307 000 |
Argumenten för SsangYong är desamma som för Kia och Hyundai. Alltså enkla stabila konstruktioner till lågt pris med bra garantier och inget som sticker i ögonen på grannen. Garantin är 5 år eller 10 000 mil. Inte riktigt Kia men nästan. I övrigt är argumenten svaga. XLV gör inget bättre eller snyggare eller tryggare än konkurrenterna. Inte heller priset blir ett riktigt bra argument när du väl plockat på det du ändå rimligen måste ha.
Prestigelös men sticker ändå ut i mängden … än så länge.
Funktion går före design. Befriande.
Ganska mycket tillbehör i grundutförande gör XLV relativt prisvärd.
Drivlinan i bensinautomaten är inte harmonisk alls tyvärr. Välj diesel.
Jag har svårt att hitta en riktigt bra körposition för mig själv. Det är något med ratten.
Plingplong-trudelutt vid både start och stopp. Vareviga gång. Irriterande!
SsangYong XLV är en ganska förnuftig bil till ett ganska bra pris. Ska din XLV bli lika bra som provbilen så är dock priset inte längre fullt konkurrenskraftigt jämfört med framförallt släktingarna från Korea.
Drivlinan i bensin-automaten är inte harmonisk. Växellåda och motor för en ständig kamp om vem som bestämmer hur fort det skall gå, vilken växel som ska ligga i och om det ska matas ut vridmoment eller inte. Som en opartisk testförare sa ’Det känns som om jag inte vet hur man kör bil’. Bromsarna tar dessutom väl hårt i onödan. Dieselautomaten är betydligt mera välbalanserad. Välj den alla dagar i veckan.
XLV saknar personlighet på det sätt som även superbilliga Dacia Duster har. Samtidigt är just frånvaron av karaktär vad vissa köpare efterfrågar även om de kanske inte är så många. Prestigelöst är det i alla fall. Och ändå sticker den ut i sin ovanlighet än så länge.
Min slutkläm blir denna: SsangYong behöver bli antingen bättre eller billigare. Helst både och förstås.