Bilkoll.se provkör

En timme med BMW X4

bmw x4

Den 14:e juli är det svensk premiär för nya BMW X4, coupe-versionen av BMW X3. Bilkoll.se har redan kört den och så här gick det till.

Precis som svullot BMW X6 är sportkupé-versionen av X5 så är BMW X4 en sportigare version av X3. Eller en X6 för Europa kanske. Den här anrättningen känns inte fullt lika överdriven och smaklös. Jag tog en provtur på ut på Värmdö med en av de första svenska demobilarna, en X4 30d, och så här blev resultatet.

BMW X4 kommer i sex olika versionen som alla är fyrhjulsdrivna. Tre bensinare och tre dieslar. Den vettigaste versionen är förmodligen den provkörda, alltså treliters-dieseln 30d. Priserna börjar runt 500 000 kronor men en X4:a kan bli nästan hurb dyr som helst.

Den testade bilen har extrautrustning för sanslösa 260 000 kronor vilket skickar upp totalpriset till 780 000 kronor. Och även om jag själv bygger en något mera sansad bil i BMWs konfigurator så blir priset (baserat på 30d) ändå ca 700K i slutänden. För visst måste man kryssa för både stora navigatorn, elektriska säten, taklucka och dragkrok till en bil som den här?

bmw x4

Summering

Så vad tycker jag då själv? Ja, det är en kluven känsla minst sagt. Bilen är fortfarande så ful att jag förmodligen skulle skämmas över att köra runt i den privat. Samtidigt är den oerhört kompetent, slösande luxuös och omfamnande. All tänkbara extrafunktioner finns att köpa (för dyra pengar). Och den är på många sätt två (eller flera) bilar i en.

Avståndet till vägen och trafiken kan kännas skön för vissa men hopplös för andra. Kanske måste man ha kört X3 eller X5 några år först för att till fullo kunna uppskatta denna typ av bil.

Du kan konfigurera din nya X4:a hos BMW reda nu.

"En timme med BMW X4", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.