Bilkolls första riktiga veckotest

En vecka med Dacia Logan MCV

Sveriges billigaste kombi - Dacia Logan MCV

Dacia tillverkar Sveriges billigaste bilar. I en vecka har jag kört kombimodellen Dacia Logan MCV med minsta motorn. Här är min rapport.

Dacias modellprogram är Sveriges billigaste i varje storleksklass de tävlar. Från lilla Sandero i C-klassen till stora Duster, som just uppdaterats, i SUV-klassen. Någonstans däremellan kommer Dacia Logan MCV som kan liknas vid en svullen medelklasskombi. Priset startar på 87 900 kronor men bara med några enkla klick i tillbehörslistan har du snart passerat 143 000 kronor. Ouch!

Så låt oss börja med hur man uttalar Dacia. Folket på återförsäljaren Upplands Motor säger [datcha] medan jag själv säger just [dasia]. Förmodligen får ingen av oss riktigt till det rätta rumänska uttalet. Jag tycker du får säga vad du vill tillsvidare.

Dacia Logan MCV är inte direkt vacker att titta på. Att säga att den förför med sina linjer vore en lögn. Samtidigt inser man direkt att den förmodligen är menad som praktiskt hellre än sexig. Inget fel i det men för att parkera framför casinot i Monaco är det nog fel bil. Och det kan bli svårt att hitta den på långtidsparkeringen på Arlanda efter två veckor i solen.

dacia-logan-mcv-sida

Drivlina

Det är ingen imponerande motor i Logan MCV men den gör vad den ska, för det mesta. Missar du växlingen straffas du direkt men annars så räcker de 70 hästarna i 0.9-litersbensinaren ganska bra. Behöver du mera punch får du köpa 1.5-litersmotorn men då sticker priset vips iväg med 26 000 kronor eller hela 30% – yikes!

Med andra ord är det lilla motorn och den femväxlade manuella lådan som gäller. Den sjätte växeln saknar jag redan vid 120 på motorvägen. Förmodligen får man inte köra så fort i Rumänien. Omkörningar får begränsas till lungsjuka traktorer och moldaviska långtradare.

Självklart har den helt nya Dacia Logan MCV jag kör nybilslukt. Men det luktar tyvärr inte läder eller ens gummi eller vinyl. Det luktar billig oljebaserad plast av den typ vi oftast inte längre kommer i kontakt med i Sverige. Jag är inte särskilt doftkänslig själv. Min fru däremot kände en omedelbar aversion mot bilen så fort hon tog plats i passagerarsätet. Doft är viktigt.

2014-Dacia-Logan-MCV

Förarmiljö

Sätena är i tyg och är hårda och korta. De är ställbara upp och ned och fram och bak. Ingen lutningsinställning och absolut ingen benlängdsjustering eller några putor. Det finns stjärtvärme även om knapparna sitter lite konstigt till. Det är full spetta eller inget alls. Inget för svensk (eller rumänsk) vinter.

Ratten är ställbar upp och ned men inte i djupled. Det är långt ifrån uppenbart vad knapparna på ratten betyder och länge trodde jag de bara var för syns skull. De visar sig vara till farthållaren. Men för aktivera farthållaren måste du först pilla på mittkonsolen. Sen kan du justera hastigheten någorlunda med knapparna upp och ned på vänster sida. Jo, det tog mig 2-3 turer innan jag greppade detta. Även fönsterhissarna styrs från helt omärkta knappar på mittkonsolen. Det ska inte vara för enkelt.

Ratten har även tre olika spakar (satelliter) varav en sitter dold på höger sida. Knepigt innan man lärt sig vad alla dolda knappar gör. Plus för manuell inställning av ljusbildshöjden.

Om baksätena kan jag bara säga att man får väl rum bakom sig själv i både höjd- och djupled men att sätena är korta och hårda. Precis som fram alltså.

Lastutrymmet är stort men inte på något sätt indelat eller underlättat med krokar eller hyskor. Fullt synlig domkraft i ena sidan. Inget eluttag såvitt jag kan se. En väldigt naken känsla på det hela taget. Och den gigantiska luckan är givetvis helt manuell.

dacia-logan-mcv-boot

Infotainment

I mittkonsolen sitter infotainmentsystemet (kostar extra) som är en motsägelse i sig. Samtidigt som kartorna är från stenåldern (eller i alla fall 90-talet) och den felvinklade petskärmen som inte kan hantera solljus funkar dåligt så ingår såväl stöd för mp3-filer på usb-minne som streaming via Bluetooth i grundutrustningen. Imponerande! Du kan även koppla in din iPod via AUX-ingång. Och den svenska kvinnliga rösten som hjälper dig navigera i trafiken låter väldigt sympatisk.

Högtaleriet duger bra till pratradio tack vare bra mellanregister men såväl bas som diskant är svag och stereoseparationen riktigt dålig. Nä, Skrillex lät inte bra i Dacia Logan MCV. Men det är nog kanske lite mycket begärt.

Att köra

Dacia Logan MCV är mera hög än bred och det både känns och syns. Nu låter den lilla motorn dig inte göra några snabba omkörningar men vid ett snabbt påtvingat filbyte gungar det till rejält. På det hela signalerar bilen mycket tydligt att jag ska ta det lugnt och sansat och inte försöka hitta på några dumheter.

Hjulen är inte bra och känns på något sätt underdimensionerade. Vid fullgasacceleration (säger inte så mycket här) så vill de gärna karva sig fram. Inte trevligt alls. Och inte bara vid start från stillastående utan även vid acceleration från 60 till 100. Kanske borde de vara större, kanske borde de ha annan gummiblandning. Jag vet faktiskt inte riktigt. Detta trots att däcken är av märket Continental som normalt gör alldeles utmärkta däck.

Varför ska jag köpa en Dacia Logan MCV?

Dacia Logan MCV utger sig inte för att vara något mer än den är. Den har inga fantastiska läckra egenskaper men heller inga bottennapp eller galet irriterande egenskaper. Den är helt enkelt reko. Och du får en ny stor kombibil med garantier och 0 mil på mätaren för under 100 000 kronor om du kan hålla dig borta från tillbehörslistan. Men då får du inte heller ens elfönsterhissar.

Dessutom är värdeminskning avsevärt lägre än för dyrare bilar. Alla bilar oavsett nypris tenderar att vara värda lika mycket efter sådär en 10 år. Från 90 000 kronor är inte fallhöjden ens i närheten av vad den är från 400 000 kronor eller mer.

Vad får jag för samma pengar?

Dacia Logan MCV ska inte jämföras med andra nybilar utan istället något 2-3 år begagnat. För samma pengar eller lite till får du en Golf Kombi från generation 6, en Kia Ceed kombi eller en Seat Ibiza ST Kombi. Alla med 1-3 år på nacken. För att få en BMW 320 Touring för 90 000 kronor får du dock nöja dig med årsmodell 2004 och en bil som gått mer än 5000 mil.

Sammanfattning

Nej, jag kommer inte att byta min BMW 335 Xtra Allt mot en Dacia Logan MCV även om jag får 7-8 stycken för samma pengar.

Men alla är inte som jag och har du inte haft oturen (?) att skämma bort dig med tysk premiumlyx utan mest kört begagnat med 10-15 år på nacken så är Dacia Logan MCV helt klart intressant om du nästa gång gärna vill köpa något helt nytt.

För det är precis vad det handlar om; ett alternativ till en 5-10 år gammal kombibil av lite finare märke. En helt ny bil med garantier till en bra peng.

Betyg

Prisvärd 90%
Premium 25%
Design 35%

"En vecka med Dacia Logan MCV", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)