Provkörning

En vecka med Jaguar F-Pace 2.0d AWD R-Sport

F-Pace instrumentkluster

Jag har provkört Jaguars första SUV kallad F-Pace i en hel vecka. Det här är mina intryck.

Allra först vill jag dock berätta vad det här inte är. Det är inte en test av bränsleförbrukning, värdeminskning, älgväjning eller antalet bagageliter. Den typen av tester finns det andra som gör så mycket bätttre än jag. Istället är mitt test högst subjektivt och jag berättar hur jag upplever bilen under en vecka av högst vardaglig körning primärt mellan förorten Nacka och Stockholms City.

För dig som inte orkar läsa en massa text går det bra att spana in videon här nedanför. Men jag hoppas givetvis att du läser vidare efter videon för mera ingående tyckande kring F-Pace.

Första intrycket av Jaguar F-Pace är … stort och premium. Bra material inuti om än lite juvenilt med lädersäten i rött och svart huller om buller (det är ändå en demobil).

Design

Jag tycker Jaguar F-Pace är snygg för att vara en SUV. Den ser ut som en modern Jaguar framtill och som en F-Type bakifrån. Gott så. Många tycker förstås att Jaguar inte alls borde tillverka SUV:ar men nu är det närmast ett krav idag så här är vi.

Motor

Det finns fyra olika motorer till Jaguar F-Pace idag. Två Ingenium tvåliterssnurror varav en diesel och en bensinare. Och så två trelitersexor som inte är Ingenium utan av den äldre generationen. Dessa är är avsevärt kraftfullare men drar också ohemulac mängder bränsle med dagens standard. Nya sexor i Ingenium-familjen är på väg och släpps förhoppningsvis under 2017. Kanske i samband med nya Land Rover Discovery.

Tvålitersdieseln är kraftfull nog på låga varv och vid initial acceleration men tappar snart kraft ute på motorvägen. Mycket mer än 140 vill jag nog inte köra med vare sig motor eller chassi. Ingen autobahnsmiskare alltså. Kanske lite otippat ändå.

Jaguar F-Pace 2.0d

Jag tycker att tvålitersdieselen känns alltför bruksig för en sofistikerad bil som Jaguar. Att backspegeln vibrerar sig suddig på vissa varvtal är inte premium alls faktiskt. Samma motor känns avsevärt mera rätt i den Land Rover Discovery Sport jag körde veckan efter. För en motor med Jaguar-förfining får du förmodligen uppgradera till en sexa (bensin eller diesel) på 340 hästar och då blir det även Jaguar-dyrt att köra bilen så att säga. Kanske bättre vänta på den nya Ingenium-sexan.

Drivlina

De fyra motorerna kan kombineras med manuell eller automatisk låda och med drivning på två eller fyra hjul. Den automatiska lådan är åttaväxlad och har givetvis de trendiga paddlarna (som man aldrig använder). En Land Rover ska givetvis vara fyrhjulsdriven, men måste en Jaguar SUV var det? Jag vet inte. Provbilen är det i alla fall och det känns helt ok på alla sätt.

Infotainment

Jaguars nya infotainmentsystem InControl Touch Pro är ett rejält lyft jämfört med det som sitter i exempelvis första generationens XF (det är en ren katastrof). Men det är fortfarande inte i närheten av vad tyska konkurrenter kan erbjuda. Det är rejält segt framförallt i uppstarten. Det blir förvirrat om du petar in ett usb-minne med mer än en mapp på. Det hänger sig lite av och till. Ibland återhämtar det sig, ibland krävs en omstart av bilen.

F-Pace InControl 10.2"

Ljudsystemet från Meridian (del av ) låter bra men kanske inte så bra som man kan förvänta sig. Framförallt diskanten skulle Meridian och Jaguar behöva jobba vidare på. Navigeringen är ok:ish men inte mer.

Och så är det en hel massa funktioner som borde ha egna knappar istället för att vara gömda i en submeny på infotainmentskärmen. Sätesvärme till exempel. Starta bilen, vänta på att den sega huvudenheten ska bli klar och först därefter kan du gå ned i en submeny och därifrån slå på rövgrillen. Inte direkt svenskanpassat.

Idag har till och med Ferrari fått ordning på den här biten. JLR måste jobba vidare och få fram ett bättre system redan inom något år. Förslagsvis lagom till nya I-Pace.

Konkurrenter

F-Pace främsta konkurrent är rimligen Porsche Macan och här får F-Pace duktigt med smisk även om F-Pace är snyggare att titta på. Men så är Macan också en riktigt riktigt bra bil som dock lever lite i skuggan av storebror Cayenne än så länge. Andra konkurrenter är givetvis premiumtyskarna Audi, BMW och Mercedes som alla har flera olika erbjudanden i SUV-klassen.

Svenska priser

Jaguar F-Pace börjar på 424 000 kronor. För det får du samma motor som jag provkört, 2.0D men bara bakhjulsdrift, manuell sexväxlad låda istället för åttastegad sekventiell och grundutförande Pure.

Testbilen är en 2.0D AWD R-Sport med sekventiell låda vilket innebär att grundpriset går upp till 539 000 kronor. Därtill kommer dock en hel del options såsom det stora infotainmentsystemet, elektrisk taklucka, elektrisk baklucka och så vidare. Totalt sticker extrautrustningen iväg till 138 000 på testbilen.

 F-Pace

Testbilen

Testbilen är en F-Pace 2.0d AWD i R-Sports-utförande som dessutom har följande options: Italian Racing Red lack, Taurus Leather Sports Perforation säten (21 800:-), Hands Free tailgate, towbar, Adaptiva LED-ljus (12 300:-), Keyless Entry and Start, Sliding Panoramic Roof (16 300:-), Soft Feel Facia, Cold Climate Pack och så Premium Business Pack. Totalt pris innan rabatter blir därmed 677 500 kronor.

Summering

Varumärket Jaguar förmedlar en känsla av lyx och sofistikation. Det är något som nya F-Pace lever upp till … om det inte vore för den burriga dieseln i testbilen. Det är absolut ingen dålig drivlina men sofistikerad eller lyxig är den sannerligen inte.

Jaguar F-Pace generation 1 är på intet sätt någon dålig bil. Men den är inte heller fulländad nog att konkurrera fullt ut i prestige-SUV-klassen. Låt oss nu hoppas att den säljer så pass bra att det kommer en generation 2 om säg 4-6 år. Det kan bli riktigt riktigt bra.

"En vecka med Jaguar F-Pace 2.0d AWD R-Sport", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.