Bilkoll veckotestar

En vecka med Jaguar XE R-Sport

Jaguar XE R-Sport

Jag har kört runt en vecka i Jaguars mellanklassare Jaguar XE R-Sport. En utmanare till framförallt BMW 3-serie och Audi A4. Här är en lättare summering av mina samlade intryck.

Förra gången Jaguar försökte sig på att konkurrera med BMW 3-serie och Audi A4 hette modellen X-type och var en uppsminkad Ford Mondeo. Helt väntat gick det åt pepparn och det dröjde ända till i år innan det numera indiskt ägda brittiska prestigemärket vågade sig på att prova igen. Resultatet blev Jaguar XE som är en helt ny bil på alla sätt.

Jaguar XE finns i dagsläget bara i en karossform som hamnar mitt emellan sedan (4 dörrar) och halvkombi (stort öppnande baklucka). Engelsmännen vill förstås att det är en sedan men jag får in fyra fullpackade stora ICA Maxi-kassar där bak utan problem så lite mer än så är det nog ändå.

Bilen jag fått låna från Jaguar är en XE R-Sport 2.0 i4D AJ200. Det betyder att den är i urustningsnivå R-Sport och har en tvåliters dieselmotor på 180 hästar. Den har även en åttaväxlad automatlåda från ZF och driver på bakhjulen. Dessutom har den en del extern trim genom paket som Premium Business Pack, Black Pack och svarta 18-tums Matrix 7 Twin Spoke-fälgar.

Jag tänker inte berätta om accelerationsprover, bromstester, älgväjning eller krocktester. Inte heller förbrukning enligt varesig EU-körcykeln eller Sverigekörcykeln. Det överlämnar jag med varm hand åt de outtröttliga konsumentkrigarna på Teknikens Värld.

Istället tänker jag berätta om lite saker jag noterade vid alldeles vanlig körning under en veckas tid i decemberslasket här i Stockholm.

Design

Jag tycker Jaguar XE är riktigt lyckad utvändigt. Faktiskt snyggare än XF om än inte lika cool som F-Type givetvis. Medan XF är lite bullig så känns Jaguar XE slank och fin. Det finns inga direkt fula vinklar även om bakstammen är den minst DNA-märkta delen av bilen.

Även inuti känns det väldigt gediget och välgenomtänkt med några typiska Jaguar-detaljer som gör att åtminstone den som är lite bilintresserad snabbt tar det för en Jaguar. Jag tänker då främst på växelväljarspaken och den sarg som går runt hela kabinen ovanför instrumentbräda och dörrsidor.

Motor och växellåda

Den tvålitersdiesel på 180-hästar som förmodligen blir vanligast i Sverige gör mig lite besviken. Det är ingen brist på kraft med fullt vrid redan vid 1750 varv men varför måste den brumma och rista så mycket? Avsevärt värre än BMWs motsvarande motor och helt i nivå med Mercedes d220-motor (som jag inte heller gillar). Det här är inte 2015 Jaguar. Jaguar själva säger att samma motor inte rister lika mycket i XF. OK, varför ska den då göra det i XE?

Utöver denna motor finns även en diesel på 163 hästar samt inte mindre än fyra bensinare på 163, 180, 200 och 340 hästar. Den sistnämnda är en V6:a på tre liter och nånstans tycker jag väl själv att det är det som ska sitta i en glidarbil som Jaguar. Den heter då Jaguar XE S. Men det är nya tider nu och såväl ekonomi som miljö kräver modestare doningar.

Den åttaväxlade automatlådan från ZF är perfekt och lämnar inget övrigt att önska vid normal körning. Däremot har jag svårt att vänja mig vid själva handhavandet. För att gå från P till D behöver jag passera R och då vaknar backkameran till direkt. Så onödigt. Det är givetvis en vanesak men nog funkar en vanlig spak i mittkonsolen eller på ratten minst lika bra.

Vid ett fullgastest på säker motorvägssträcka accelererar tvåliterdieseln först riktigt bra för att sedan tappa trycket och vid ca 190 km/h helt plana ut. Att komma upp från 190 till över 200 knyck tar därmed nästan lika lång tid som från 0- 190. Räcker såklart bra i Sverige men tyska Autobahn-förare lär inte välja denna motor.

JaguarDrive heter Jaguars valbara körprogramsinställning. Välj mellan Eco, Winter. Standard och Dynamic. Notera hur det inte heter Komfort och Sport. Det stämmer nämligen så. Standard skulle kunna vara avsevärt komfortablare och Dynamic är alls inte sportigt.

Infotainment

Jaguar InControl infotainment

Infotainment blir allt viktigare i nya bilar när nya målgrupper ska vinnas med uppkoppling snarare än hästkrafter. Jaguar har dessutom en historia av direkt usla infotainmentsystem trots premiumpriser och prestige.

Det nya infotainmentsystemet kallat InControl är avsevärt kompetentare än tidigare men ganska långsamt i sin reaktion. Inget för stressade. Alla funktioner sköts via petskärm och det hela är lite lagom logiskt och väl upplagt om än ej helt tiptop. Vissa översättningar till svenska skulle behöva ses över. Huvudfunktionerna är klimat, media, telefon och karta/navigering. Det går även att slå på backkameran även vid vanlig färd framåt. Något många tillverkare absolut inte tillåter.

Navigeringen är ok och talar svenska men den lite släpiga kvinnliga rösten (Astrid?) känns igen från fristående GPS-navigatorer från ganska många år tillbaka nu.

Det finns stöd för uppspelning av ljudmedia via usb, AUX eller Bluetooth. Däremot har bilen ingen egen uppkoppling och kan heller inte tillgodgöra sig din mobiltelefons uppkoppling för exempelvis uppgradering av mjukvara eller kartor. InControl-systemet finns i flera olika nivåer men den största skillnaden verkar ligga i hur många watt ljudsystemet kan trycka ut via högtalarna.

Klimat

Så här års är det naturligt att man tänker en hel del på en bils förmåga att klara svensk vinter. Jaguar XE har givetvis stjärtvärme framtill men den är inte lätt att hitta. Det finns nämligen inga vred utan inställningen sker via infotainmentsystemets petskärm och flera steg ned i hierarkin. Starta bilen, vänta på att InControl ska vakna. Peta på klimatknappen, peta på knappen för framsäten och peta sedan igång de två framsätena var och ett för sig.

Som svensk ser man gärna separata reglage för så här viktiga funktioner. Rattvärmen däremot har en egen belyst knapp i ratten. Helt rätt.

Priser

Testbilen Jaguar XE R-Sport med 180 hästar har ett grundpris på 391 000 kronor men med extrautrustning för 122 000 kronor sticker priset iväg till 513 000 kronor. Det känns dyrt för den här bilen tycker jag. Den har ändå bara bakhjulsdrift och 180 hästar.

Vill du ta ut en Jaguar XE som tjänstebil så är det antingen den ännu klenare 163-hästarsdieseln plus lite extrautrustning eller denna 180-hästare helt utan utrustning som gäller. Och då blir det varken R-Sport, lädersäten, InControl infotainment eller JaguarDrive.

Är du istället sugen på muskelglidaren Jaguar XE S med treliters sexa på 340 hästar så är grundpriset ganska exakt 500 000 kronor.

Säten

Jag måste tyvärr prata lite om framsätena. De är inte riktigt bra. Dels känns ryggstödet som turistklass i en gammal Boeing-kärra. Men framförallt så är svankstödet en katastrof. Baktill på sittdynan är det hårt och spänt. Något som kommer att sluta i elände på en längre tur.

Sätena i pressbilen har 10-stegs elinställning utan minne. Det går även att köpa ett mera avancerat säte som är inställbart på 14 olika ledder. Förhoppningsvis funkar svankstödet bättre där. Minnesmodul för att komma ihåg sätesinställningar kostar extra oavsett sätestyp.

Bäst

Bäst med Jaguar XE R-Sport är utseendet och den gedigna känslan.

Sämst

Sämst med Jaguar XE R-Sport är framsätena och den brumnmiga dieselmotorn.

Sammanfattning av Jaguar XE R-Sport

Jaguar XE gör på det hela ett mycket bra jobb i allt. Du som fortfarande kommer ihåg pinsamma X-Type – glöm den! Det här är på riktigt. Design, drivlina och inredningskvalitet. Allt sitter där.

Jaguar XE når inte riktigt upp till konkurrenterna från BMW och Audi (nya A4) men är i linje med Mercedes C-Klass tycker jag personligen. Framförallt BMW håller undan med såväl motor som infotainment. Onödigt för några år sedan men självklart år 2015.

Är det då ett dåligt betyg? Inte alls! BMW 3-serien är absolut bäst i klassen och bilen att nå upp till och det gör Jaguar XE nästan redan i första generationen. Ge det en generation till och det bli ännu bättre.

Och ärligt talat, köper du en Jaguar XE idag så gör du det förmodligen minst lika mycket just för att det INTE är en BMW 3-serie, tjänstebilen Audi A4 eller lilldirektörsvaggan Mercedes C-klass, eller hur?

"En vecka med Jaguar XE R-Sport", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.