En ny dokumentär från SVT porträtterar dieselbilens uppgång och fall efter att EU införde flera olika miljöbilsklasser för ett antal år sedan. Då såg dieselbilens framtid ljus ut, och fler och fler valde att gå över till dessa bilar, eftersom de kunde jämföra sig med vanliga bensinbilar i pris. Efter att skandalen med Volkswagens manipulerade utsläppstester uppdagades har experterna om och om igen låtit bilan falla över dieselbilens påstådda miljövänlighet. Bilköparna fick tackla problemet att välja mellan en bensindriven bil med större negativ miljöpåverkan eller en betydligt dyrare elbil vilka dock ökar i popularitet för varje år. De senaste månaderna har elbilens största namn, Tesla, brottats med ekonomiska bakslag, försenad produktion samt tvingats återkalla 123 000 bilar av sin Model S. Utöver detta ifrågasätter man också hur miljövänlig produktionen egentligen är, hur batterierna kommer att hanteras när de slitits ut, och vilka komponenter i elbilen som är farligare än de som finns i en vanlig bensindriven bil. Kan elbilarna rättfärdiga sin existens från ett miljöperspektiv? Opinionen har än en gång svängt, och även om dieselbilarna uppskattats ha orsakat runt 10 000 dödsfall, menar forskarna att problemet i Sverige är långt ifrån akut och kritiken därmed överdriven. Samtidigt jobbar forskarna på ett nytt, miljövänligt dieselbränsle som faktiskt kan göra dieselbilen till ett bättre miljöval, på riktigt den här gången. Som en uppstickare bland alla dessa diskussioner hittar vi vätgasbilen, eller bränslecellsbilen, där framför allt Toyota är i full färd med att utveckla en andra generation som kommer vara betydligt billigare i inköp än deras nuvarande Mirai, som bara tillverkas i 3000 upplagor per år. Efter 2025 förväntar sig bolaget att ha tiodubblat den siffran, samtidigt som man världen över bygger ut nätverket av tankstationer för vätgasbilar. Då spår man också att denna typ av bil kommer att ligga på samma prislapp som en hybridbil, men med betydligt mindre miljöpåverkan. Framtiden för miljöbilar bestäms dock inte bara av biltillverkarna, utan kraven kommer från politiker. Den teknologiska utvecklingen och produktionen av nya miljöbilar blir i slutändan avhängigt de politiska beslut som tas av internationella organ. Vi konsumenter får alltså luta oss tillbaka och invänta framtiden innan vi tar några större beslut om framtidens bästa miljöval!