Nästa sommars drömbil köper du nu

Köp en Porsche 997 för halva priset

Porsche 997 Targa

Så du är sugen på en Porsche 911? Vem är inte det. Men visste du att du kan köpa en nästan ny Porsche 997 för halva priset? Så här gör du.

Porsche 991 Carrera 4S

Porsche 991

Den senaste generationen av ikonen Porsche 911 kom år 2012 och har internkod 991. Den kostar idag från ca 900 000 kronor i det enklaste utförandet och heter då bara Carrera vilket innebär bakhjulsdrift och ‘lilla’ motorn på ‘bara’ 350 hästar. Priset kan dock lätt dra iväg över 2 miljoner kronor om du väljer Turbo S Cab med lite extrautrustning.

Porsche 997 Carrera 4

Porsche 997

Mellan åren 2005 och 2011 hade Porsche 911 internkoden 997 som i sin tur var uppföljaren till sekelskiftets 996 som var den första moderna 911 med bland annat vattenkylning istället för luftkylning. Porsche 997 är enligt många minst lika bra som nya 991 och har kanske till och med mera Porsche-mässiga drag med bulligare former.

Halva priset

En Porsche 911 har något mindre värdeminskning än en vanlig bil. Trots detta kostar idag en Porsche 997 Carrera eller Carrera S (med stora motorn) från 2009 (facelift 2008) under 450 000 kronor. Det är mindre än halva priset jämfört med en ny 991 Carrera S.

Vill du istället köpa en Porsche 997 av sista årgången 2011 får du betala ca 550 000 kronor för enklaste modellen. Du kan till och med hitta en 2005:a för under 300 000 kronor men då har den gått en bit över 10 000 mil redan.

Tänk dessutom på att exemplena ovan är oprutade märkeshandlarpriser. Vågar du köpa privat på Blocket så får du ned priset ytterligare 10-15%.

En lätt begagnad modell 991 från 2012 med minsta motorn och utan nån utrustning att tala om kan du idag få för ca 750 000 kronor.

Utrustning

Så vad vill du då ha för utrustning på din Porsche 997? Det är givetvis individuellt och en Porsche-kännare har ofta rätt klart för sig vad hen gillar eller inte. Men här är ändå några grundläggande tips från mig som själv körde Porsche 996 när det begav sig.

Automatlåda. Helst dubbelkopplingslådan PDK men även Tiptronic-lådan växlar oändligt mycket bättre och snabbare än du klarar själv även om du anser dig vara en racerförare. Och med automat blir Porschen både en sportbil och en glidare (gran tourer?) i ett.

Farthållare. En Porsche vill inte frivilligt hålla svensk motorvägsfart. Har du ingen farthållare är du snart uppe i 160 på motorvägen. Jag lovar. Köp en med farthållare.

Sportstolar vill du ha. De behöver inte vara i alcantara eller helläder eller ens elektriska men du vill ha sportstolarna. Gärna i svart läder som åldras bäst.

Eluppvärmda stolar har alla svensksålda bilar. Undvik bilar utan eftersom en Porsche går minst lika bra att köra på vintern som på sommaren. Speciellt en fyrhjulsdriven Carrera 4.

Taklucka är trevligt på sommaren. Det kan bli lite mörkt i kupén ibland.

Porsche 911 Carrera Sports Chrono Timer

Sports Chrono Package, Navigation och PASM (aktiv fjädring) är alla trevliga men inte alls nödvändig extrautrustning för Porsche-nybörjaren. Den rätta känslan kommer att finnas där ändå, jag lovar.

Så där ja, då har du allt du behöver för att köpa en lätt begagnad dröm-Porsche till halva priset. Och gör det gärna nu under de mörka månaderna. Då är nämligen bilarna ändå lite mera lättprutade eftersom handlarna gärna vill få mera plats för SUVar och crossovers under vintern.

Vilken är förresten min personliga favorit i den aktuella generationen 911? Jag tror det får bli den här.

"Köp en Porsche 997 för halva priset", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)