Lamborghini Miura – den första superbilen

Lamborghini-Miura-01

Man får nog säga att uttrycket superbil används ganska slarvigt idag. Världens första riktiga superbil var och är Lamborghini Miura. Gärna en pistagegrön med ögonfransar från 1968.

Varför var då Miura en superbil? Ja, skälen är flera men att den hade en kraftfull V12:a på upp till 385 hästar monterad mitt i och ändå gick bra att köra på vanlig landsväg spelar givetvis in. Köregenskaperna är neutrala ända tills du passerar gränsen. Då sticker baken iväg och även den mest rutinerade förare tappar kontrollen.

Lamborghini_Miura_S_green_vr_1968_TCE

Samma V12:a har efter Miura figurerat i Countach, Diablo, Murcielago och nu senast Aventador.

Lamborghini Miura tillverkades i tre olika officiella versioner (P400, P400S och P400SV) mellan åren 1966 och 1973 men med tiden modifierades flera av de totalt 765 tillverkade vagnarna rejält. En fin bil helt i original är värd många sköna miljoner idag.

Exklusiv, läcker och livsfarlig är alla egenskaper som underlättar om du vill skapa en legend. Samtida BMW M1 lyckades inte alls lika bra och är idag närmast bortglömd.

Lamborghini_Miura_Concept_2006

Italienarna är så stolta över sin Miura att de år 2006 tog fram ett helt nytt Miura Concept. Nu tror jag inte det blir allvar men ändå. Ganska läckert, eller hur?

Gunnar Lindberg Årneby

FounderYebo!World
Före detta redaktör och ansvarig utgivare. Numera skribent då och då. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)