Genevesalongen

Glidarbilen McLaren 570GT

mclaren 570gt

McLaren vill sälja flera bilar. Så efter 570S och 540C kommer nu McLaren 570GT. Nästan samma bil som 570S men mera lättkörd till vardags och billigare.

Även om McLaren 570S är mindre extrem än 650S så är den ändå ett ‘purist statement‘ som McLarens designchef Robert Melville uttrycker det. Alltså finns det utrymme för en ‘snällare’ modell under 570S. Den modellen heter McLaren 570GT och presenteras på Geneve-salongen nästa vecka.

GT står givetvis för Grand Touring och 570GT är en bil att glida runt på kontinenten med. Den har till och med ett minimalt lastutrymme bakom sätena under den stora öppningsbara glasluckan.

mclaren 570gt

Bilen är lite tyngre än 570S och har därmed något långsammare acceleration även om 3.4 sekunder för 0-100 bör räcka även nere på franska guldkusten. Motorn är samma fyraliters dubbelturbo-V8 som i 570S och den dubbelkopplade semiautomatiska växellådan likaså.

Vad som däremot skiljer är chassisättningen och fjädringen som gått från njurkrossande till nästan normal och så avgassystemet som lånats in från lillebror 540C. Det blir även bromsok i stål istället för keramik. Allt med tanke på långa stinter på kontinenten snarare än buskörning på bana.

mclaren 570gt

McLaren 570GT börjar säljas i juli månad och då först i USA. Priset i USA är 10% högre än för 570S och blir så förmodligen även här. Detta beroende på att vissa tillbehör som kostar extra på 570S nu ingår i grundpriset. Exempelvis panoramasoltak och elektriska säten. Båda måsten i en GT såklart.

Som svensk kan man förmodligen få en 570GT till våren 2017 om man är riktigt snabbt ute. Jag var sugen redan på 570S, nu blir det än värre!

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)