Har du ännu inte hört talas om tjänster som Tencent, Wechat eller Didi? Här i Europa har vi våra egna versioner i Netflix, Whatsapp och Uber, men i Kina är det dessa företag som förser över en miljard människor med underhållning, media, betalmetoder och taxiresor. Under ett par år mötte taxibolaget Didi motstånd från Uber, men den kinesiska jätten hade inga problem att konkurrera ut och slutligen köpa upp Ubers kinesiska avdelning. Idag är det Didi som regerar taxi- och bildelningsmarknaden i Kina, och Volkswagen vill ha en del av denna kaka. Precis som med Uber kan du beställa en bil genom en app i telefonen, som i sin tur är kopplad till din virtuella plånbok, ofta Wechat eller Alipay, istället för till ditt bankkort. Du kan välja om du vill spara en slant och dela taxin, ha en privat bil eller en större buss för fler passagerare. Didis bilar har gott rykte och är ofta hypermoderna, rena och ofta ingår det en flaska vatten i priset, samtidigt som färden är billigare än vanliga taxis i Kina. Framför allt den yngre generationen väljer Didi i större utsträckning då kollektivtrafik i Kina ofta slutar att gå innan midnatt, även i de stora metropolerna. De låga priserna på Didis tjänster, likväl som Uber i Europa, innebär i längden ett marknadsskifte där fler människor har råd att åka taxi och därmed kan undvika att faktiskt köpa en bil – en utveckling som är särdeles angelägen i de hundratals miljonstäder runt om i Kina där trafiken är ett av de största problemen för både människor och miljö. Genom att acceptera den här utvecklingen blir Volkswagen den första bilproducenten att dra nytta av detta marknadsskifte. Det första steget i överenskommelsen innebär att tyskarna levererar 100 000 bilar till Didi, och i framtiden kommer de ta fram speciella modeller, anpassade direkt för denna typ av tjänster. Didi kommer i utbyte att dela med sig av den data och information som de samlar om deras 3 miljoner dagliga användare till Volkswagen så att de kan utveckla en bättre produkt för framtidens taxiåkare. Nästa steg? Didi blickar mot Nordamerika, och Uber bör se över sina strategier!