Rejsskåp från Stuttgart

Mercedes-AMG GLC63 är shockfull med pulver

Mecedes-AMG GLC63

Kan en bil vara både en SUV och en sportbil på samma gång? Absolut säger Stuttgart och ger oss Mercedes-AMG GLC63 med V8 och 470 hästar.

Nu rymmer Mercedes-AMG GLC63 kanske inte sådär jättemycket och nån låg tyngdpunkt har den inte heller men man kan ju inte få allt här i livet. GLC63 kommer både som den vanliga SUV:en (snyggare enligt mig) och coupén med det oharmoniskt sluttande bakpartiet.

Och skulle nu 470 hästar inte räcka så finns det även en GLC63 S med 503 hästar istället. Fast då bara i coupé-utförande. Ett extra AMG Performance kit med ställbart utblås får hela anrättningen att låta precis så fet som du önskar genom avgasrören.

Den nioväxlade lådan AMG Speedshift MCT är inte en dubbelkopplingslåda utan snarare en vanlig automat men som istället för en vridmomentomvandlare har ett kopplingspaket som fördelar kraften mellan de fyra hjulen efter behov.

Diffspärr på bakaxeln är standard men medan S-modellen får en elektronisk får ‘vanliga’ GLC63 nöja sig med en mekanisk. Luftfjädring är standard och kan ställas in från Comfort till Sport+.

Vad kostar då detta underverk som gör sprinten 0-100 på 3.8 sekunder? Det vet vi inte än. Men jag skulle inte inte tro att 2 miljoner räcker hela vägen.

"Mercedes-AMG GLC63 är shockfull med pulver", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Skriv gärna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *