Bilkoll.se provkör

En timme med Mercedes C-Klass 2014

mb-c-klass-2014-3

Jag har i helgen provkört helt nya Mercedes C-Klass. Mercedes allra viktigaste modell i stenhård konkurrens med Audi A4 och BMW 3-serie.

Nya C-Klass har redan hyllats i svensk bilmedia såsom Teknikens Värld, DN och Dagens Industri och spås en lysande framgång. Jag har kört modell C220 Bluetec diesel med automatlåda ca 30 minuter och kan efter dessa konstatera följande små punkter.

mb-c-klass-2914-2

Utanpå

Nya C-Klass är snygg. Snyggare än väntat baserat på bilder. De små bakljusen fungerar väldigt bra tycker jag. De främre Intelligent Light System LED-lamporna är toksnygga. Hela bilen utstrålar att ‘lilldirektören’ är ute och åker. Om det är bra eller dåligt kan bara du avgöra.

Vill du ha en stående stjärna i fronten på huven istället för det blaffiga stjärnemblemet i grillen är du tvungen att välja utrustningsnivå Exclusive. Lite trist då stjärnan är bra mycket mera classy än blaffan.

Jag gillar inte de standardmonterade däcken. De är alldeles för rigida och karvar otäckt i sidled alldeles nästan oavsett hastighet. Så onödigt Mercedes.

mb-c-klass-2014-interior

Inuti

Kupén är mera mogen och mindre sportig än i CLA-klass. Tydliga exempel på det är instrumentklustret som är mera sober i C-klass. Dessutom känns det trängre i sidled än i nya BMW 3-serie trots att C-Klass är några centimeter större på alla ledder. Konstigt.

Standardinredningen med svart blankplast känns billig och lättrepad. Satsa på kolfiberimitation eller valnötsliknande trä så känns bilen fräschare längre. Sätena är delvis elmanövererade som standard. I längsled får du dock dra dem själv.

Nya C-klass har ‘gått tillbaka’ till rattväxel. Förvirrande till en början men ger sig snart. Dra spaken två klick nedåt för att gå från P till D. Råkar du dra bara ett klick så hamnar du i läge N vilket blir förvirrande. Tryck på spakens toppknapp för att gå i P-läge.

Infotainment-systemet är vidareutvecklat men når trots detta inte riktigt upp till BMWs nivå enligt mig. Den stora Command-skärmen är dessutom ohyggligt fultjock och kostar på tok för mycket. Över 30 000 kronor för ett system som är sämre än BMWs motsvarande som dessutom numera är rejält prissänkt. Plus för dubbla usb-portar plus dessutom en SD-kortplats. Stereon hann jag inte testa.

I handskfacket hittar jag en liten glasburk i en speciell hållare. Det är bilens doftsystem Air Balance (kostar extra). Med detta kan du parfymera din bil efter egna önskemål. Den standarddoft som satt i demobilen kan närmast beskrivas som billig herrparfym från ett latinskt land. Jag hade nog hellre sett att det faktiskt gick att förvara något i handskfacket.

Vad är det för vinande ljud jag hör redan i svensk motorvägsfart? Är det bara Veho Bils provkärra eller har Stuttgart missat något här?

mb-c-klass-2014-1

Drivlina och chassi

De motorer som idag går att beställa i Sverige är alla för klena som jag ser det. ‘Tjänstebilen’ C220 Bluetec är en dieselsnurra med ok vrid men utan den feta känsla åtminstone jag vill ha i en MB. Övriga modeller är än motorsvagare. Som tur är kommer Mercedes snart att komplettera motorpaletten rejält. Se den blåa inforutan.

Mercedes magiska Airmatic-system är fantastiskt men kostar 14 000 kronor extra. Kanske räcker det med Agility Control-paketet som ger bilen 4 olika profiler. Eco, Comfort, Sport och Sport+. Precis som BMW 3-serie för övrigt. Ingår som standard såvitt jag förstår. Komfortchassi är standard medan ett fabriksinställt sportchassi kostar 4 000 kronor extra.

[emc2alert type=”info” style=”normal” visible=”visible” closebtn=”0″ title=”Mera motorer” ]Tre ganska klena motorer vid lansering kompletteras allteftersom:
Redan i juni 2014 kommer modell C250 med eller utan Bluetec. I september kommer även C180 med Bluetec och så får C250 4MATIC fyrhjulsdrift. Nu är det även dags för lite starkare C300 Bluetec Hybrid.
I December 2014 är det dags för C400 4MATIC med en en rejäl sexa och så värstingarna C63 AMG och C63 AMG S.
Nästa vår kommer så C350 Plugin Hybrid och till sommaren 2015 fylls luckorna igen med Bluetec och 4MATIC för de modeller som tidigare saknade det.
Detta innebär totalt 18 olika motorkonfigurationer de första 16 månaderna.[/emc2alert]

Lansering och pris

Mercedes C-Klass (W205) hade svensk premiär den 15:e mars och det är hög tid att beställa nu för leverans i år. Den för svenska marknaden viktiga kombin dröjer dock till nästa år.

Priserna börjar på 310 000 kronor för enkla klena ‘gubbe i keps’-modellen C180 med 156 hästar. Intressantast idag är givetvis C220 Bluetec även om prissättningen är lite knepig. Företag får nämligen köpa en ‘fleet edition’ C220 Bluetec för 300 000 kronor medan du som privatperson får betala hela 357 000 kronor för samma bil. Det visar ganska tydligt var Mercedes Sverige tänker sig att hitta köparna för denna politiskt korrekta lagom-modell.

Summering

Nya Mercedes C-klass är en ståndsmässig vagn med klart godkänd design och komfort som dock behöver kompletteras en hel del från grundutförande för att bli en riktig glidare. Först på uppdateringslistan står större motor, bättre däck och ett Exclusive-paket. Det blir snabbt väldigt dyrt. Allt är med andra ord precis som vanligt när det kommer till den exklusiva tysken från Stuttgart.

Betyg

Premium 85%
Ungdomlig 50%
Motorutbud vid lansering 30%

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)