Mercedes E-Klass All-Terrain

E-klass all-terrain

Precis som Volvo och Audi vill även Mercedes nu ha en stor kombi med gummistövlar i laguppställningen. Det här är Mercedes-Benz E-Klass All-Terrain.

Så vad skiljer då E-Klass All-Terrain från en alldeles vanlig E-Klass? Jo, såklart höjd markfrigång som kan justeras 35 millimeter från 12,1 cm till 15,6. Inte speciellt imponerande i jämförelse med nya Volvo V90CC’s 21 centimeter.

Bilen är även ca 29 millimeter högre i sig. Men då står hjulen på 19″ eller 20″ för minst 19 av dessa millimeter. Dynamic Select med 5 olika körprogram är standard på E-Klass All-Terrain. Ett av lägena heter just All-Terrain och känns igen från syskonet GLE.

e-klass all-terrain

Motorutbudet är dock begränsat i jämförelse med vanliga E-Klass. Det är 220d 4Matic som gäller. En tämligen trött sak som dock är storsäljaren i Sverige. Denna begränsning säger nog en hel del om att Stuttgart kanske inte tror sådär jättemycket på All-Terrain när det kommer till rena försäljningssiffror.

Ännu en dieselmotor, denna gång en sexa, är dock på gång för dig som kan vänta lite på din terrängätande merca. Båda spisarna kommer med MBs egen niostegade låda 9G-Tronic.

Lanseringen av Mercedes Benz E-Klass All-Terrain dröjer till våren 2017 och först då får vi reda på priserna. En ‘vanlig’ E-Klass kombi 220d utan 4Matic kostar idag från 213 000 kronor.

Jag blir inte förvånad om nästa generations BMW 5-serie med snar lansering även den kommer i en variant med höjd markfrigång och grå hårdplast runt hjulhusen.

"Mercedes E-Klass All-Terrain", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)