Ut med det gamla och in med det nya

Mercedes GLC ersätter GLK för 2016

Mercedes-Benz GLC 250d 4MATIC

Det rör sig i Stuttgarts modellflora. Nyligen ersatte uppdaterade GLE den stora SUV-modellen ML och nu kommer crossovern Mercedes GLC som ersättare till GLK.

Det innebär en något mindre SUV eller snarare CUV (crossover utility vehicle) som inte bara är lite lätt upphottad utan en helt ny modell. Nya Mercedes GLC ser ut en hel del som storebror GLE vilket innebär drag av både S-klass och C-klass i plåtvecken. Bakifrån påminner LED-ljusen om både S-Klass Coupe och sportiga AMG GT. Genomtänkt.

Även inuti kabinen  finns drag av C-Klass såväl som S-Klass här och var. Kvaliteten närmar sig Audis ordentligt i Mercedes senaste modeller och GLC följer den inslagna vägen. Själv har jag lite svårt för displayen som ser ut som en löstagbar surfplatta av enklare kinesiskt märke. Kabinen är även något större än tidigare GLK säger MB själva.

Bilen på bilden är en Mercedes GLC220d 4MATIC i Citrunbrunt. En egentligen hopplös färg som blivit väldigt populär de senaste åren. Vill du inte ha fyrhjulsdrift är det klassisk bakhjulsdrift som gäller. Med USA som primär marknad är det bäst att hålla sig borta från framhjulsdriften.

Motorpaletten blir som alltid för Mercedes först ganska liten för att inom några år svälla till ogreppbar bredd. Från 2-liters snålfyror och ända upp till AMG-modeller tids nog. Dessa får nog dock nöja sig med en treliters V6:a och inga åttor som i storebror GLE. Får man gissa att dieselmodellen GLC250 BlueTec kan bli populär i Sverige?

Mercedes GLC når Sverige under hösten 2015 som årsmodell 2016. Någon exakt säljstart är inte känd men någon gång efter bilsalongen i Frankfurt i september är väl en rimlig gissning.

Provkörning 17 september

Jag har nu gjort en liten kort provtur med Mercedes GLC 250d 4-Matic och i korthet blir mitt betyg som följer. Välsvarvad yttre design som ger ett sobert lyxigt intryck. God materialkvalitet inuti men samtidigt sänker mittkonsolen och framförallt den extremt billiga infotainmentskärmen totalintrycket rejält. Väldigt många nya knappar att lära sig. Dragkroken går att fälla ut från förarplats. Lyxigt javisst, men användbart? De elektriska stolarna är bara delvis elektriska. Skjuta stolen i längsled sker fortfarande manuellt.

250d-motorn är avsevärt bättre än standardmotorn 220d som jag inte alls tycker om. Samtidigt skulle jag verkligen inte ha något emot ännu lite mera pulver. Den nioväxlade automatlådan är trevlig men rattväxel och automatisk parkeringsbroms kräver lite övning.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.