Amerikansk import

Chevy Bolt EV blir Opel Ampera-E 2017

opel ampera-e

Första generationens Opel Ampera blev en flopp och lades snabbt ned. Nu är det dags för nästa generation kallad Ampera-E och baserad på nya Chevy Bolt EV.

Och det är förmodligen precis där problemet ligger. Att nya Opel Ampera-E är en närmast exakt blåkopia på Chevy Bolt EV. En bil som är allt annat än tysk, premium eller dynamisk. Tvärtom är Chevy Bolt EV en plastig liten bil utan ett uns av den flair som en Tesla eller ens en BMW i3 har.

Amerikanska Bolt EV ger 204 hästar och 360Nm vilket är helt ok för en liten elbil. 0-100 tar dock över 8 sekunder och toppfarten är begränsad till 145 kmh. Frågan är om Opel höjer denna gräns med tanke på Autobahn?

Batteripacken väger 435 kilo och utgör ca 25% av bilens totala vikt. Kapaciteten är 60 Kwh vilket ska räcka i 320 kilometer enligt Chevrolets amerikanska beräkningar.

I USA är Bolt EV 8 000 dollar dyrare än Nissan Leaf vilket inte lovar gott för EU-lanseringen. Svenskt pris blir förmodligen en bra bit över 350 000 kronor vilket ärligt talat är på tok för mycket. Så mycket lutar åt ännu en flopp för det tyska bilmärket som aldrig riktigt verkar kunna få till det numera.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)