Geneve-salongen

Pagani Huayra Roadster

Pagani Huayra Roadster

När vanliga supersportbilar inte räcker till finns alltid italienska Pagani. Det här är nya Pagani Huayra Roadster som begår sin premiär på årets Geneve-salong.

Att presentera nya modeller på Geneve-salongen är tradition inom Pagani. Det var i Geneve märkets allra första modell Zonda C12 presenterades 1999 sedan grundaren Horacio Pagani lämnat Lamborghini för att köra eget.

Det har blivit väldigt många olika iterationer av Zonda sedan 1999 men inte några nya modeller. Inte förrän Huayra BC coupé kom 2011. Och nu är det alltså dags för Huayra Roadster. Inte en cabriolet men inte heller en targa utan just en roadster.

Pagani Huayra Roadster

Innehållet är detsamma som i kupén. En V12-motor från Mercedes-AMG på 764 hästar kopplad till en 7-växlad robotlåda, alltså en automatiserad manuell låda. Vad som är något otippat är att roadstern faktiskt är lite lättare än kupén, det är sannerligen inte vanligt idag. Tricket är utökad användning av höghållfasthetsstål.

Är du Huayra-expert och tittar noga på roadstern så ser du att något hänt i fronten. Inte mycket men tillräckligt mycket för att den ska se ännu lite elakare ut. Och kanske påminna lite mera om brorsan Zonda?

Om du nu skulle känna dig sugen så är det tyvärr försent. De 100 bilar som kommer att tillverkas är alla redan paxade trots (eller kanske tack vare) ett pris på dryga 21 miljoner kronor. Köparna räknar förmodligen med säker värdetillväxt över tid.

Pagani Huayra Roadster

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)