Provkörning

En timme med Audi Q3 kompakt SUV


Nu finns nya kompakt-SUV:en Q3 hos din Audi-handlare. Jag har provkört den.

Eftersom monstruösa Audi Q7 blev en (något oväntad) succé kom Audi Q5. När även den funkade samtidigt som alltfler efterfrågar kompakt-SUV:ar som BMW X1 och Nissan Qashqai blir alltså Audi Q3 ett fullt logiskt steg. En liten kompakt SUV som du inte ska behöva skämmas för.

Mitt första intryck är att Q3 är stor utanpå och liten inuti. Det idealiska för en kompakt-SUV borde rimligen vara det motsatta men insteget till baksätet är smalt och lågt och kommer ofelbart att leda till ryggvärk för sig placerar och spänner fast barn i baksätet 2-4 gånger per dag.

Ergonomi

Även övrig ergonomi är lite underlig. Mittarmstödet är för lågt för att vila armen på och det är även armstödet i bildörren. Konstigt. MMI-vredet sitter inte längre i mittkonsollen utan framme i den klassiska bilstereopositionen. Inte alls skönt eller säkert att meka runt i medan man kör. MMI-skärmen är dessutom onödigt liten och lågupplöst. Lite Lego Duplo-känsla sådär. Eller Minecraft i CGA för den som begriper den liknelsen.

Media

Snyggt är att det går att Bluetooth-streama musik från mobilen till bilen och att det är relativt lätt att ställa in. Fysiskt medhavd musik spelas från CD eller SD-minneskort. BMW:s val av usb-portar är smartare. Usb-minnen har vi alla liggande här och var idag. SD-minneskort måste man fortfarande betala rätt duktigt för.

Motor

Den 2.0 TFSI med 211 hästar, fyrhjulsdrift och automatlåda jag kör är den fetaste bensinkonfiguration man kan få. Den känns inte fet alls. Dåligt vrid på låga hastigheter och vid 60-70 knyck med farthållare är det uppenbart att Audi premierar snålkörning framför en stabil motorkultur. Ställ om den sjuväxlade automatlådan till läge sport så blir det genast roligare på flera sätt. Låt oss hoppas att dieseln gör ett bättre jobb på låga varv. Det känns logiskt.

För att Audi Q3 ska bli någorlunda kul att köra bör du välja stora dieseln, automatlåda och Audi Drive Select (olika dämparprogram). Med fyrhjulsdrift och manuellt utfällbar dragkrok har du snart ett kompetent arbetsfordon för familjen i förorten.

Priset börjar runt 350 000 kronor men jag lyckades snabbt lägga på bra och trevlig extrautrustning för både 150 och 200 tusen kronor. Är den här bilen värd 500 000 kronor? Det är en Audi och premiumkänslan är det verkligen inget fel på. I valet mellan BMW X1 och Audi Q3 är nog den senare snäppet bättre tror jag. Även om jag är BMW-fantast sett till det egna garaget.

Denna text är baserad på ca 1 timmes körning av en vanlig demobil från handlare. Inga långlån eller specialpreppade pressbilar alltså. Med andra ord: provkör själv om du är det minsta intresserad av modellen.

Gunnar Lindberg Årneby

FounderYebo!World
Före detta redaktör och ansvarig utgivare. Numera skribent då och då. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)

2 Comments

  1. Kalle

    29 november, 2011 at 20:11

    Jag beställde en redan i augusti och provkörde nu i söndags. Måste säga att jag gjorde helt rätt som beställde i blindo för att få leverans före jul. Det är en underbar bil och jag tycker att den är betydligt större inuti än vad utsidan lovar. Snygg, bekväm och snabb. Dessutom får man den vanliga Audikänslan i inredningen. Jag bor i innerstan och tycker tvärtom att det är en kanonbil för oss. Vi har stuga i fjällen och åker dit 10 gånger per vinter. På sommaren sjösätter vi båten och då är det här en suverän dragbil ( upp till 2000 kilo).

  2. Adam

    21 november, 2011 at 17:14

    Priset börjar på 285 000, och lägger man till extrautrustning för 150 000 så bör man ju se över vad man egentligen valt till, oftast en hel del funktioner som knappast har med själva körupplevelsen att göra. Jag har också provkört den och gillar den absolut, även om jag ärligt tycker att det är lite löjligt att komma med en SUV i centrala Stockholm där en Fiat Punto skulle vara mer praktisk!