Med buss genom öknen

Renault Sahara Express

Renault MH 6 Roues Sahara Express

Att korsa Sahara-öknen är fortfarande idag både svårt och farligt. Men så har det faktiskt inte alltid varit. Möt Renault Sahara Express.

På 20- och 30-talet var stora delar av Sahara-öknen under franskt kolonialstyre. Från Centralafrikanska Republiken i söder via Tchad till Libyen i norr. Det innebar att franska fortifikationer fanns utplacerade här och var vilket i sin tur möjliggjorde schemalagda bussturer genom den gigantiska öknen.

För ändamålet användes specialbyggda ökenbussar med stora tankar och många hjul. Modellen här nedanför hade till exempel hela 12 hjul för att inte behöva stanna för hjulbyte på farliga platser.

Renault Sahara

Modellen på bilden är från 1920 och kallades Renault 10CV Sahara. Utförandet kallas MH och antalet hästkrafter är svindlande 14 stycken. Topphastigheten var enkla 30 mph eller 48 kilometer i timmen vilket förmodligen var tillräckligt i den allt annat än pålitliga öknen.

Just den här modellen är sluten och rymmer ganska få passagerare men det fanns även större och öppna modeller för den som vill komma billigare undan och förmodligen få både solsting och sandlunga på köpet. En vanlig modell var Renault MH 6 Roues som du ser på bilden högst upp.

Den franska busstrafiken genom Sahara upphörde i samband med andra världskrigets utbrott.

"Renault Sahara Express", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)