Slutligen seger för Björn Wirdheim!

Till slut fick sagan alltså ett lyckligt slut för 38-åringen på en av de mest episka racerbanorna i världen. Efter att ha blivit snuvad på segern i Monacos Grand Prix i Formel 3000 2001, stod han nu överst på prispallen – dock i en helt annan klass. Vartannat år kör man nämligen Grand Prix de Monaco Historique vilket innebär en tävling i Formel 1s veteranbilar, och till sin hjälp hade Wirdheim ingen mindre än Ronnie Petersons gamla March 711 från 1971. Bilen användes aldrig av Peterson i ett VM-lopp, utan i ett Race of Champions som gick av stapeln på Brands Hatch. Trots att bilen då fick sig en törn efter att Peterson kört ur höll den hela vägen i mål under Wirdheims stadiga hand. Loppets tvåa, Stuart Hall, låg så nära som en halv sekund och loppet var en kamp ändå in på mållinjen. Väl där var Wirdheim överväldigad över att få vinna ett klassiskt lopp i en klassisk bil, efter att ha tävlat på Monacos bana två gånger tidigare. Efter loppet sa Wirdheim att de gamla bilarna är extremt svåra att köra, dåligt grepp, dåligt marktryck och svår att få stopp på. Det krävdes en helt annan teknik och fysik att köra loppen under 70-talet än vad det gör idag, och framför allt – ett större mod. En stolt Wirdheim vann loppet under uppsikt av Petersons dotter Nina Kennedy som var på plats dagen till ära. I brist på andra framgångar inom bilsporten kan vi glädja oss med åtminstone en svensk Grand Prix-medalj i år!

Användare

Bilkolls nyhetsredaktör sedan 2018.

Senaste notiserna av Användare (Se samtliga)