Med Modell 3 skulle Tesla gå från att vara en lyxmodell till att synas på var Svenssons garageuppfart. Det var med Modell 3 Sedan som Tesla skulle slå stort, pressa prisnivån och kunna nå 400 000 förväntansfulla kunder vid slutet av förra året. Bilen har dock ännu inte lämnat startgroparna, trots att företaget nu i veckan lyckades skicka en Tesla Roadster i omlopp runt solen. Varför kan Modell 3 inte lämna produktionsbältet i Nevada?
Elon Musk förklarade för nervösa investerare att det främst är batteriproduktionen som drar ut på tiden och man väntar på ett nytt system för modulmontering som just nu befinner sig i Teslas fabrik i Tyskland. Systemet fungerar och det är bara en fråga om att montera ned det, flytta det och montera upp det igen för att produktionen ska kunna flyta på. Trots att Tesla deklarerade sin största kvartalsförlust någonsin i januari kräver Modell 3 ytterligare investeringar, och bilen är av yttersta vikt för Teslas framtida överlevnad. Efter att ha flyttat lanseringen från december 2017 till mars 2018 har nu Musk tillkännagivit att målet om 5000 byggda bilar i veckan flyttats fram till juni 2018. Även om pengarna rullar planerar Musk att öka utgifterna under 2018 för att Modell 3 ska kunna nå de produktionsnivåer han önskar. Fler planerade projekt inkluderar Tesla Semi under 2019, en helt ny Tesla Roadster 2020 samt Musks drömprojekt: en batteridriven pickup. Den energiske visionären kommer säkerligen ro projektet i hamn, och visst finns det potentiella kunder att nå över hela världen. Frågan är om investerarna har samma nerver och övertygelse som Teslas VD.