Bilsalongen i Geneve

Toyota C-HR hybrid kompakt-SUV

toyota c-hr

Givetvis visades inte bara galet dyra bilar på bilsalongen i Geneve. Det här är nya Toyota C-HR, en hybrid med skarpa veck.

Efter flera år av olika koncept blev så hybrida kompakt-SUV:en C-HR allvar. Från början skulle den ha blivit en Scion avsedd för den amerikanska marknaden men efter Toyotas beslut nyligen att lägga ned varumärket Scion blir namnet Toyota C-HR i hela världen.

Förlagan är såklart Nissans osannolika framgång Juke och plattformen för C-HR kallas TNGA och gäller från och med  nu för åskilliga olika Toyota- och Lexusmodeller. Inklusive nu Sverige-aktuella Prius generation 4.

toyota c-hr

Det hybrida med C-HR är en 1.8-liters Atkinson bensinmotor kombinerat med en elmotor som tillsammans ger 122 hästar (händelsevis lika många som i nya Prius 4). Detta ger en genomsnittlig förbrukning på 0.39 liter per mil (enligt de inte alltid så pålitliga officiella siffrorna) och ett koldioxidutsläpp på under magiska 90 gram per kilometer.

Gillar man inte hybrider finns även mera traditionella drivlinor att få. Det ena en liten bensinturbo på 1.2 liter och 116 hästar och det andra en 2-liters bensinare som med stor sannolikhet inte kommer till Sverige.

toyota c-hr

Sexväxlad manuell låda eller en CVT-automat. Välj CVT så kan du även välja till fyrhjulsdrift. Försäljningsstart i Europa och Sverige under andra halvan av 2016.

"Toyota C-HR hybrid kompakt-SUV", 5 out of 5 based on 1 ratings.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.