Välj rätt utrustning till din nya BMW X3

bmw x3

Nu kan du beställa din nya BMW X3 för leverans i år. Bilkoll presenterar motoralternativ, priser och tipsar om rätt utrustningsval.

Under hösten är det 5 olika motoralternativ tillgängliga. 3 bensinare och två dieslar. Längre fram, men förmodligen inte än på ett år, kommer det både en hybrid (iPerformance på BMW-språk) och en alldeles äkta EV – alltså ren elbil någon gång runt 2020.

Motorval

Värst är bensinaren M40i som är den enda modellen med rax sexa tillsvidare. Den är även riktigt välutrustad redan från start vilket innebär att du behöver lägga på mindre extrautrustning jämfört med de billigare modellerna.

Dieseln 30d xDrive är riktigt trevlig att köra men ska man verkligen köpa en ny stor diesel våren 2018? Kan nog bli svårmotiverat för andra än rena tjänstebilsförare idag.

Därmed blir kanske bensinaren 30i xDrive det mest rimliga köpet för en privatperson idag. 252 hästar och 350 i vrid samtidigt som bensinförbrukningen håller sig till måttliga 7.2.

ModellX3 20i xDriveX3 30i xDriveX3 M40iX3 20d xDriveX3 30d xDrive
Motoreffekt i HK184252360190265
Vridmoment i Nm290350500400620
CO2-utsläpp163164188132149
Förbrukning l/100km7,17,28,25,05,7
Pris inkl moms427 000501 000624 000447 000518 000

bmw x3

Utrustningsval

Vad ska man då välja för extrautrustning till sin nya X3? Det är givetvis högst individuellt även om det finns vissa tillägg din bil absolut bör ha för att bli säljbar i andra hand.

Det viktigaste är automatlådan och den är numera standard på X3. Den utan växelpaddlar räcker bra. Paddlarna är kul i flera minuter och är sedan i vägen i flera år.

En bil i den här prisklassen bör ha lädersäten och givetvis är de svarta mest praktiska om än lite tråkiga. Elstol är trevligt men absolut inte nödvändigt om bilen har primärt en förare.

Navigatorn är dyr och kanske onödig för många. Samtidigt är det flera andra val du kanske vill göra som tvingar dig att ändå välja den. Lite dumt förstås men det är så det går till i premiumbilarnas underbara värld.

Personligen tycker jag stora stereon från Harman Kardon är underbar och egentligen inte alls särskilt dyr för vad man får. Men du måste absolut välja minst HiFi-högtalarpaketet om bilen ska gå att sälja vidare tids nog.

De nya hjälpmedlen för att hålla dig på vägen är bra men kan vara nog så irriterande. Jag betalar inte gärna extra för dessa. Den smarta farthållaren som förhåller sig till bilen framför är dock trevlig i köer och tät trafik.

Komfortöppning är vanebildande. Har du en gång vant dig vid det är det svårt att vara utan. Inte heller det är särskilt dyrt för vad du får. Alltså både låsa och låsa upp alla viktiga dörrar utan att fingra på nyckeln.

Elektrisk dragkrok är dyr vid orginalinstallation och går att sätta dit i efterhand för halva priset om det är något du kanske vill spara in på. Då blir den inte elektrisk vilket många bruksförare faktiskt föredrar.

EDC eller elektroniskt inställbar dämpning är lite kul. Men skillnaderna mellan sport och komfort är i praktiken små och det är en funktion du sällan kommer att använda i.

Takluckan eller panoramaglastaket är dyrt men förmodligen ganska viktigt. Det blir lätt väldigt mörkt i en stor SUV på vintern. Då är allt ljus man kan få sig till livs av godo.

arneby