Volkswagen Golf GTE plugin-hybrid

VW Golf GTE 2014

Så du vill ha en bil som är lagom stor, snygg, snabb och snäll mot miljön? Då ska du titta närmare på helt nya Volkswagen Golf GTE.

Platsen är givetvis bilsalongen i Geneve och E:i GTE står givetvis för environment. Redan Golf GTI är i det närmaste man kan komma den perfekta lagombilen och med GTE kan samvetet känna sig kanske ändå lite bättre.

Golf GTE är en laddhybrid. Det innebär att den kombinerar en turbomatad 1.4-liters fyrcylindrig bensinmotor på 148 hästar med en elektrisk motor som ger ytterligare 101 hästar. 101 kusar räcker bra i stan och när det verkligen gäller finns det över 200 (kombinerade) hästar och ett vrid på 350nm att ta av. Det räcker mer än väl.

Wolkswagen Golf GTE 2014

Golf GTE skryter inte med räckvidden vid batterikörning men väl med att den kan gasa på rätt bra och köra fort trots bara eldrift. Enligt den nya europeiska NEDC-cykeln ska Golf GTE bara dra 0.15 liter bensin per mil.

Utseendet är detsamma som vanligt så när som på GTE-dekalen. Det blir däremot nya 6.5-tums infotainmentsystem med egna appar och så en specialutvecklad DSG-låda just för laddhybrider.

Golf GTE når Europa till hösten till ett ännu okänt pris. Som så ofta blir jänkarna utan.

Gunnar Lindberg Årneby

FounderYebo!World
Före detta redaktör och ansvarig utgivare. Numera skribent då och då. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)