Parissalongen 2016

Volkswagen I.D. concept för 2020

volkswagen id

VW söker desperat flytta fokuset från Dieselgate. Framtidens elbil I.D. ligger precis lagom långt bort i tiden för att kännas bekväm för alla parter.

VW säger att I.D. ska vara klar för leverans år 2020 (alltså om ca 3 år i biltideräkning) och ska då klara 373 miles eller 600 kilometer eller 60 mil på en laddning. Detta enligt den europeiska mätningsmodellen NEDC.

vw i.d.

Då NEDC inte över huvud taget går att lita på kan vi räkna med kanske 35-40 mil i verkligheten. Det är verkligen ingenting att skryta med sett till vad nya BMW i3 eller Teslas modeller klarar redan idag.

Nu blir förstår en Volkswagen I.D. avsevärt billigare än dagens Tesla. Som en välutrustad Golf säger VW lite förrädisk då en sådan lätt kan kosta uppåt 400 000 kronor idag.

vw i.d.

År 2025 får I.D. fullt autonom framfart säger VW. Åtta år är precis lagom långt borta för att alla förutsättningar ska hinna förändras och VWs uttalande falla i glömska. Problemet här är dock inte tekniken utan lagstiftningen. Vilket land vågar godkänna helt självgående bilar redan till 2025?

Batteriet (vars storlek inte avslöjas) kompletteras med en 168 hästar stark elmotor vilket är klart bättre än den 114-hästare som sitter i dagens e-Golf. Eller e-Up!s pluttiga 80-hästare. 0-100 ska ta hela 8 sekunder (varför?) och topphastigheten blir 160 knyck vilket räcker bra för åtminstone Sverige.

vw i.d. laddplatta

VW drömmer även om laddplattor med induktionsladdning. En trevlig idé som kanske inte är riktigt trolig så länge innan standard tagits fram ens inom Europa.

Verkar jag skeptisk? Ja, det gör jag. Den här typen av koncept har vi sett i många år nu och de visar egentligen bara att de stora tillverkarna inte längre leder utvecklingen utan istället desperat försöker hänga på vad företag som Tesla och Faraday Future eller för den delen kinesiska BYD gör. Konceptet I.D. är precis lagom vagt och lagom långt fram i tiden för att VW inte ska behöva känna sig bundna av det på något sätt.

Gunnar Lindberg Årneby

RedaktörBilkoll.se
Redaktör och ansvarig utgivare för Bilkoll.se. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.