Volvo ökar återigen i öst

Volvo-S60L

Efter en tung period ökar svensk-kinesiska Volvo återigen på de viktiga marknaderna Japan och Kina.

Det är verkligen tur det för i USA går det inte alls bra. Ned hela 22% i januari jämfört med samma månad förra året.

I Japan ökade under januari all nybilsförsäljning (exklusive minibilar av typen Kei) med 27.5 procent. Samtidigt ökade Volvo med hela 132 procent. Det innebär med andra ord en rejäl ökning av marknadsandelen.

volvo-s60l

I Kina ökade försäljningen på årsbasis med 21.6 procent. Här spelar främst två faktorer in.

Den första är Volvo till skillnad från Mercedes, BMW, Audi och de övriga premiummärkena faktiskt är politisk sanktionerad att köpa in för offentliga funktioner.

Den andra är den nya förlängda S60L, kineser älskar låånga bilar med stoora baksäten.

Gunnar Lindberg Årneby

FounderYebo!World
Före detta redaktör och ansvarig utgivare. Numera skribent då och då. Kör ofta och gärna bil. Privat en BMW 335i Touring. En praktisk och diskret 'sportbil'.

Senaste notiserna av Gunnar Lindberg Årneby (Se samtliga)