Nu är den äntligen här. Volvo väljer bort Frankfurt-salongen och satsar på Milano för premiären av helt nya Volvo XC40 2018.
Nä, Volvo ville inte vara med på bilsalongen i Frankfurt i år (och de var långtifrån ensamma om detta beslut) utan ägnade istället förra veckan åt att preppa inför dagens lansering på Modeveckan i Milano.
Den Volvo XC40 2018 vi nu får se påminner nästan helt om Concept 40.1 från förra året. Men nu får vi givetvis veta mycket mera. Om utrustning, om motorer och om priser.
Till att börja med släpper Volvo två fyror, en bensin och en diesel. D4 har 190 hästar och 400 Nm kombinerat med AWD och åttastegad Getrag. T5 har 247 hästar, 350Nm och även den AWD och samma låda.
Fler motorer är dock på gång. Utöver både mindre trecylindriga och större fossilare så även hybrider (Twin Engine) och en renodlad elbil. Redan till nyår kommer trecylindriga motorer i D3 och T3, båda med runt 150 hästar. Dessa går även att få med tvåhjulsdrift.
Priser då. Jo, det blir inte billigt. Vill du ha en idag får du punga ut med 417 000 kronor för en T5 AWD Momentum Intro Edition. Kan du vänta till nyår och nöjer dig med en trepip kan du med en hårsmån komma under 300 000 kronor. För en naken bil med framhjulsdrift då. Det kostar att köra Skandinavisk premium i dessa dagar.
Som jag förstår det kan du beställa din nya XC40 hos din lokala handlare redan idag.
Volvo introducerar även vad de kallar ett nytt sätt att äga en bil med Care by Volvo. Affärsmodellen påminner om leasing även om Volvo hellre vill tala om att prenumerera på en bil. I Volvos egen app specar du din bil såsom dun vill ha den och sen levereras den hem till dig. En ’preumeration’ pågår i 24 månader och till en fast icke förhandlingsbar månadsavgift. Då ingår allt inklusive tvätt.
Jag specade en bil på Volvos webb ock kom enkelt upp i 9000 kronor per månad – uff!
Djävulen sitter i detaljerna heter det ju som bekant. Så det är fömodligen dessa som kommer att avgöra om svenska folket tar till sig Care by Volvo eller inte. Frågor att ställa sig är vad som händer om jag missköter bilen eller på annat sätt uppenbart sänker dess värde. Och vad händer med bilarna när Volvo får dem tillbaka?