Volvos framgångsår

Volvo gör ett riktigt drömresultat såhär halvvägs in på året och beräknar nå 600 000 sålda bilar innan 2018 har nått sitt slut. I takt med framgångarna väljer också Volvo Cars VD Håkan Samuelsson att höja ribban ytterligare ett snäpp, och i stil med konkurrenterna spår man en framtid för elbilar, leasing, självkörande bilar och delning av ny teknik med koncernsyskonen Polestar och Lynk & Co. Polestar ser ut att bli en värdig konkurrent till Teslas elbilar, vilka trots stora problem under vintern och våren äntligen börjar få ordning på sin Model 3. Nu krävs det alltså strategi och långsiktiga mål för Volvo Cars för att fortsätta i den uppåtgående kurvan som bland annat XC60 och XC90 i allra högsta grad bidragit till. Den nya affärsplanen sträcker sig över 7 år, fram till 2025, då målet är att hälften av alla sålda bilar ska vara elbilar, och man avstår helt att utveckla några dieselbilar överhuvudtaget framöver. Samtidigt ska en tredjedel vara självkörande och hälften av alla bilar ska gå till prenumeranter, något som håller på att växa sig lika stort i Sverige som utomlands. Just nu är Volvo det enda företaget som erbjuder bilprenumerationer över hela USA medan företag som Audi, BMW, Cadillac och Porsche har lanserat systemet i utvalda delstater. Genom en startavgift och sedan en månatlig hyra kan man alltså fritt välja Volvo-modell i en app, få den hemkörd, fulltankad att använda en så lång eller kort stund som man själv vill. Nästa dag kan du beställa en annan modell om du ska ut på andra äventyr. Volvos ambition för 2025 är att inte längre bara vara en biltillverkare enligt Samuelsson, utan att erbjuda sina kunder helhetslösningar och möjligheter för alla behov och plånböcker, givetvis med miljön i åtanke. Den framtida bilmarknaden känns minst sagt spännande!

Användare

Bilkolls nyhetsredaktör sedan 2018.

Senaste notiserna av Användare (Se samtliga)