BMW tycker att det är dags att uppdatera lilla elbilen i3 en aning. Det blir ny näsa, en ny motorvariant kallad BMW i3s men inga nyheter på batterifronten.
Förmodligen är ännu längre räckvidd det som står högst upp på möjliga i3-köpares önskelista. Men av det blir det intet den här gången. Istället blir det nytt tuffare tryne och bak (nedtill), ny generation av iDrive och så en ny sportigare version kallad BMW i3s.
Framtill byts de runda dimljusen mot nya DRL-ljus och huvudstrålkastarna får ny LED-teknik. Luftgapen nedtill blir avsvärt större även om de förmodligen inte gör så mycket nytta här. Baktill tillkommer en silverlist som bättre definierar var bilens midja går.
Vilken version av iDrive som är aktuell eller om den är unik för BMW i3 lyckas jag inte riktigt få fram. Den senaste versionen kallad generation 7 hittar du i 7-serien och 5-serien. Den stöder bland annat styrning med handviftningar.
i3s innebär 0,4 sekunders snabbare acceleration till 100, 10 millimeters sänkning och en toppfart på 160 vilket är 10 mer än för vanliga i3. Batteripaketet på 33kWh får hänga med ett tag till. Det ger en räckvidd på 20 mil med batteri och ytterligare 13 mil med räckviddsförlängaren REX.
i3s skickar upp priset ca 35 000 kronor jämfört med motsvarande ’vanlig’ modell vilket innebär 407 000 kronor för modellen utan REX. Tillgänglighet redan i november månad.