Marchionne har äntligen bestämt sig. Från 2019 blir det elektrisk Maserati för hela slanten för Ferraris lillebror. Först ut är Levante och nya Alfieri.
FCA har haft svårt att bestämma sig. Både för hur man ska förhålla sig till elektrifiering och hur alla olika varumärken ska särskilja sig från varandra. Nu har koncernens starke man och CEO Sergio Marchionne bestämt sig åtminstone för en sak. Att från 2019 är det elektrifiering som gäller för Maserati.
FCA som helhet planerar att halva sin fordonsflotta elektrifierad till 2022 och för att nå dit blir det Maserati snarare än Ferrari som får stå för elektrifiering. Förmodligen rätt tänkt. Ferraristas är sannolikt bland de sista att överge explosionsmotorn.
Först ut att elektrifieras blir nyligen lanserade premium-SUV:en Levante och därefter nya läckra sportcoupén Alfieri som jag skrivit om tidigare. Alfieri skulle egentligen ha dykt upp redan förra året men verkar dröja ännu minst ett år.
I dagsläget är FCAs elektriska utbud inte mycket att hurra för. Det finns en Fiat 500e där FCA förlorar pengar på varje såld bil och så finns jänkejärnet Chrysler Pacifica Hybrid som är en tämligen omodern minivan och det bara i USA.