Det har blivit dags för pension för Maranellos storsäljare 458 Italia. Ersättaren heter Ferrari 488 GTB och nu är det turbo som gäller för att uppnå både prestanda och miljömål.
Ferrari tycker egentligen inte om turbo som de anser vara lite av fusk. Men ska en modern superbil både kunna leva upp till hypen och dessutom klara miljökraven så är det turbo som gäller. Något även övriga tillverkare inser. Exempelvis kommer samtliga modeller av nästa generation Porsche 911 att vara turboförsedda.
Nya Ferrari 488 GTB (där GTB står för Gran Turismo Berlinetta) kommer precis 40 år efter 308 GTB och ersätter ’standardmodellen’ 458 Italia som varit med sedan 2010. Det blir som sig bör en mittmonterad V8 på 661 hästar vilket är 64 hästar mer än i 458 Speciale. Det är så man gör för att få äkta Ferraristas att uppdatera ofta.
Vridet är mäktiga 759 N m. Det exakta antalet turbos vill inte Ferrari riktigt berätta om men troligen rör det sig om två stycken twin-scroll:are. Tack vare dessa kan cylindervolymen minskas med 600 kubik vilket givetvis minskar förbrukning och utsläpp. Tiden 0-100 sägs nu vara 3 sekunder blankt vilket är viktigt med tanke på vad Teslas värsta version av Model S klarar redan idag.
Andra skojiga saker är Side Slip Control generation 2 (SSC2) som tillsammmans med F1-Trac och E-Diff håller din stegrande hingst kvar på vägen i kurvorna. Med nydesignad kaross och aktiva diffusers har man även lyckats öka downforce med 50% jämfört med 458 Italia – imponerande om det stämmer.
Priset torde bli ungefär detsamma som för utgående 458 Italia vilket innebär ca 2.2 miljoner kronor och en hiskeligt lång leveranstid om du inte redan är tjenis med din Ferrari-handlare. Är du det har du förmodligen redan förbokat din 488 GTB osedd och ser fram emot den officiella presentationen på Geneve-salongen nu i mars.