Det har blivit dags för pension för Ferrari F12 Berlinetta. Ersättaren Ferrari 812 Superfast presenteras på Geneve-salongen om bara några veckor.
812 är en äkta Ferrari såtillvida att den inte har någon turboladdning. Antalet hästar är inte 812 men väl 800 jämnt (likvärdigt med ultra-exotiska LaFerraris bensinmotor). Utvunna ur den tolvcylindriga motor som numera är på 6.5 liter (upp från 6.3). Ingen downsizing här inte. Maximalt vrid är sanlösa 718 Nm vilket är högre än till och med för värstingversionen av F12 kallad F12 Tdf. 0-100 ska ta 2.9 sekunder säger Modena.
Ferrari 812 Superfast är en GT, alltså en bil för att två personer att köra fort i över den Europeiska kontinenten. Även om den här typen av bil tyvärr oftast tenderar att fastna utanför casinot i Monte Carlo eller i någon privatsamlares garage.
Sent om sider tar nu Ferrari steget från hydraulisk till elektronisk styrning. Bilen får även EPS och Side Slip Control vilket säger en del om de tilltänkta köparnas diskrepans mellan plånbok och körkunskaper. Dessutom styr bakhjulen med numera. På Ferrarispråk kallas det Virtual Short Wheelbase eftersom det får bilen att kännas mindre och mer lättmanövererad.
På många sätt är 812 Superfast en uppdatering av F12 Berlinetta men så vill givetvis inte Modena se det lika lite som de tycker att GTC4 Lusso är en uppdatering av FF. Däremot vill de gärna påpeka arvet från 365 GTB4 som kom 1969. Färgen på bilen är för övrigt inte den vanliga Ferrari-rött utan en specialfärg framtagen lagom till företagets 70-årsjubileum. Rosso Settanta heter den och är kanske lite mer metallisk än den klassiska röda färgen.
Nya Ferrari 812 Superfast visas upp på Geneve-salongen i mars och jag ska givetvis försöka klämma mig fram och få en närmare titt på den. Något pris är ännu inte känt men givet priset på F12 Berlinetta så lär det hamna norr om 2.5 miljoner kronor.