Nu får Ferrari California en avlösare. Nya Ferrari Portofino kan ses som en något mindre, enklare och billigare variant av 812 Superfast.
Billig är kanske inte rätt ord för en bil som kostar över 2 miljoner kronor men lika fullt blir det Maranellos instegsmodell när nu California (med och utan T) går i pension efter nästan 10 år.
Även om Ferrari Portofino behåller Californias hardtop-lösning så påminner den ändå väldigt mycket om den aktuella toppmodellen 812 Superfast och det kan väl aldrig vara fel.
Under huven hittar vi en 3.9-liters dubbelturbomatad V8 och ja, det är samma motor som i California T även om vissa smärre modifikation skett. 591 hästar ska väl räcka för de flesta får vi hoppas även om Maranello förmodligen släpper en hetare version om några år, så brukar det ju bli.
Det blir även tredje generationen av Ferraris elektroniska bakdiff, Variable Boost Management och F1-Trac för bästa grepp även för dig som inte har banlicens. Dämparna är ’magnetiska’ och har fått en uppdatering sen tidigare. Styrningen är nu ’by wire’ och följer därmed 812 Superfast.
Invändigt blir det en helt nya infotainmentskärm på 10.2 tum ovanför mittkonsollen som ska vara avsevärt bättre än den i Ferrari 488 Spider. Dessutom är AC:n uppgraderad och en ny vindskiva ska ge mindre storm i kabinen vid motorvägskörning med taket nere.
Portofino är lite längre lite lägre och lite bredare än California. Precis som det ska vara i år alltså. Viktfördelningen är 46/54 vilket är trevligt och nästan optimalt. Mycket tack vare att den tunga V8:an sitter bakom den främre hjulaxeln.
För mera information om modeller, variationer och priser får vi vänta till bilsalongen i Frankfurt. Jag kommer att vara där men blir förmodligen inte insläppt i Ferraris VIP-monter.