När jag frågade den lokala Jaguar-handlaren om E-Pace i december så var den inte aktuell. Men nu är den här. Den lite mindre versionen av SUV:en F-Pace.
Om bokstäverna förvirrar så står E för bilstorleksklass C på Jaguar-språk. Precis som XE (provkörd här). Och nya E-Pace ska heller inte förväxlas med hel-elbilen i-Pace som kommer nästa år. Den är dessutom så liten att den knappast är någon SUV egentligen.
Storleksskillnaden mot F-Pace är ca 30 centimeter på längden men blott 2 centimeter på höjden. Mera högbyggd känsla alltså. Men den rymmer bara 1200 liter bagage medan nästan exakt lika stora BMW X1 rymmer runt 1500 liter. Jaguar är alltså mera lifestyle än BMW.
På bilderna här ser E-Pace väldigt kompakt, ja nästan knubbig ut. Vi får se hur det blir i verkligheten. Eller titta på videon längst ned på den här sidan.
Det blir åtta olika drivlinor av nya E-Pace när de fem olika motorerna kombinerats med 2- eller 4-hjusdrift och manuell eller automatisk låda. Enklast blir en liten diesel med 2-hjulsdrift och manuell låda kallad D150 (bör nog undvikas) och mest avancerad och såklart dyrast blir P300 vilket innebär bensinfyra på 300 kusar, automatlåda från ZF och allhjulskrafs.
Men var är sexorna undrar jag? Förhoppningsvis kommer de senare när och om E-Pace säljer så bra som Jaguar hoppas på. Och så givetvis hoppas vi även på hybrider även om nu I-Pace dyker upp redan nästa år. Det blir svårt att sälja fossila Jaguar-SUV:ar när både BMW X1 och X3 finns som både hybrid och EV inom några år.
Utrustningsmässigt blir det som så ofta hos Jaguar väldigt många olika nivåer att välja på. Efter grundmodellen (utan beteckning) kommer först S sedan SE och sedan HSE. Alla välkända paket. Sen börjar vi om och lägger ordet Dynamic innan S, SE och HSE. Slutligen har vi en First Edition som sannolikt blir både överpyntad och överprissatt. Totalt 9 olika nivåer alltså, galet.
Nu vore det förstås trevligt med lite datum och kanske lite priser men se det får vänta. Kanske får vi veta mera i samband med bilsalongen i Frankfurt i början på september? Här är i alla fall en video som Jaguar vill att vi ska titta på;