Det händer inte så mycket på bränslecellsfronten. Men det vill Mercedes ändra på och tar med den minst sagt hybrida GLC F-Cell Plug-In till Frankfurt.
Mercedes monter i Frankfurt blir som alltid stor och närmast pompös. Säkerligen blir det åtskilliga exemplar av nya S-klass i både cabriolet- och coupé-utförande.
Men minst lika spännande är GLC F-Cell Plug-In som är en version av mellan-SUV:en GLC som har både bränslecell och batteri. Ja, du läste rätt.
Först har vi ett ganska stort batteri på 9kWh monterat där bak (se den gula laddkabeln). Sen har vi dubbla vätgastankar på vardera fyra kilo. Tillsammans ska detta kraftpaket ge en räckvidd på i bästa fall 500 kilometer säger Mercedes. Av dessa kan 50 köras på enbart el. Förhoppningsvis räcker det till nästa vätgasmack.
Ekipaget är strikt bakhjulsdrivet och ska enligt Mercedes börja säljas i Tyskland redan i år för att nå till Sverige under 2018. Priset sägs bli konkurrenskraftigt. Men räkna med mer än halvmiljonen. En vanlig GLC kostar mellan 443 000 och 850 000 kronor.