Franska Monica (1973 – 1974)

the monica

1973 bestämde sig den franska industrialisten Jean Tastevin för att skapa en sportbil till sin frus ära. Det blev Monica, en fransk lyxsportbil med ett kort och bittert öde.

Monicas design för tankarna till Jaguar eller Maserati från 70- och 80-talet. En stor tung konstruktion med en V8 (först en Ted Martin 3.4 och senare en Chrysler 340) och en ZF femväxlad låda alternativt en Torqueflite 3 (vad det är får jag återkomma till en annan dag). Det knasiga var dock att bakaxeln var tvåväxlad. Alltså en diff som gjorde att det totala antalet växlar blev 10 (5×2). Och allt detta i en bakhjulsdriven V8 – galet!

monica-interior

Byggd som en pansarvagn trots smärt yttre vägde Monica en hel del och något aluminium eller kolfiber var inte aktuellt för en liten fransk nischtillverkare. Fjädringen var från De Dion såklart. Ingenting saknades i elektrisk väg.

Det hela innebar en tämligen baktung ritt och givetvis en rejäl förbrukning. Och en alltför lång tid att få allting att fungera ihop (inklusive franska fabriksarbetare får man förmoda). Så när Monica äntligen var redo för sin stora entré hade oljekrisen och bensinransonering (i Sverige) redan slagit till.

monica

Det funkade inte. Efter 22 prototyper och bara åtta tillverkade kundbilar slog Monica igen verksamheten. Monica har inte riktigt nått kultstatus ännu och kan fortfarande köpas för väl under miljonen. Kanske kan vara något för frankofila bilnördar att investera i?

Senaste inläggen av Gunnar Lindberg Årneby (se alla)