Maffiga men inte helt moderna eller politiskt korrekta Range Rover Sport får en välbehövlig uppdatering med bensinhybriden P400e hybrid.
När jag körde den idag aktuella Range Rover Sport förra året gillade jag den skarpt men anmärkte också på att den inte kändes helt modern. Varesig i drivlina eller när det kommer till infotainment. Man skulle nästan kunna tro att Land Rover lyssnat på mig.
När nu Range Rover Sport 2018 presenteras innebär det både en rejäl ansiktslyftning såväl inuti som utanpå och dessutom helt nya hybrida drivlinor.
Ansiktslyftningen ser du på bilderna i den här notisen. Nya veck och vinklar såväl fram (inklusive LED-ljus) som bak men framförallt ett helt nytt infotainnment-system som verkar vara i samma klass som det vi hittar i helt nya modellen Range Rover Velar.
Ansiktslyftningen gäller redan från årsmodell 2018 medan det 2019 händer något ännu mera spännande. Då kommer nämligen bensinhybriden P400e hybrid med totalt 400 hästar när en tvåliters turbomotor på 300 hästar kombineras med en elmotor på 116 hästar och en åttastegad automat från ZF.
Det räcker för att ta denne bjässe från 0 till 100 på under 7 sekunder med någorlunda bibehållet miljösamvete. Räckvidden för körning enbart på el är dock bara knappa 5 mil och det är den officiella siffran. Batteripacken är på dryga 13 kWh.
Det blir även en ny Range Rover Sport SVR – alltså värstingvarianten. Den överladdade V8:an är nu trimmad från 550 till 575 hästar för den som tror sig behöva det. Sprinten 0-100 ska nu klaras på 4,3 sekunder. För att alla ska känna igen din nya SVR får den även motorhuv i kolfiber.